Efter den senaste snilleblixten på en kul ide poppade frågan upp i mitt huvud, hur fanken får man hål i en granitskiva?

Det är en ca 2cm tjock polerad granitskiva jag skulle vilja ha ett ca 60 mm stort hål i. Jag har en håltagningssats för kakel/betong, men duger den? Hur går man till väga rent praktiskt? Vattenkylning? Går det ens med handhållen utrustning, eller behöver man pelarborr?

Det är ett ganska oambitiöst projekt, så drar det iväg i projekteringen bordlägger jag nog det hela. Jag kan "offra" en av mina hålsågar för detta om det är risk för att den blir obrukbar sen.
 
D
Vet inte om det är till någon hjälp men la för ett par år sedan sten golv för mig var svart granit i hallen i gamla lägenheten. Hade problem att kappa de till kanterna. Löste det genom att använda en vinkel slip med diamant klinga.
Var ganska tjockt golv tror var 1-1,5 cm.

Min amatör gissning så borde det gå frågan är mer hur man gör det snyggt. Om man har någon maskin med en list eller vad det heter så det blir rakt med bra klinga gissar jag det kan funka. Frågan är om det finns att hyra.

Men som sagt är min ren gissning är golvet jag har erfarenhet av inte med sten bänkskiva.
Däremot om du inte redan tänkt på det så lär ju biten du sågar ut om det blir du göra det väga en del så nog bra tänka hur man löser den biten så den inte brakar sönder eller skadar nån.
Kanske värt också att testa på liten bit så man inte förstår vad jag gissar en ganska dyr bänkskiva.

Glömde nämna fick några av sten plattorna som knäckte sig även om man inte var jätte försiktig då man hade rätt många extra plator. Hoppas nån mer kan ge något bra tips och hjälp
 
Redigerat:
Jag kan inte påstå att jag vet. Men jag gissar att du behöver en hålsåg med diamantklinga. Den du har för kakel skär troligen med hårdmetall, och det tror jag inte fungerar på ren sten, iallafall inte inom rimlig tid.

Ex. Jula säljer sådana för en någorlunda överkomlig prislapp.
 
Det där är mycket enklare än du tror. Jag har gjort ett 100mm hål i marksten gjord av granit. Använde julas blåa hålsågar med diamantskär. Jag vil minnas att vi använde pelarborren för detta, men det går säker bra på frihand.

Ska du ha en perfekt kant som är synlig kanske du får tänka om, men hål blev det utan några större flisor.

IMG_3126.jpg
 
Om du har tålamod att vänta så finns det väldigt billiga diamanthålsågar på Ebay från China, jag har beställt och provat med gott resultat, jag använde en vanlig batteriskruvdragare och hade en hålsågad planka placerad som mall ovanpå stenen. Vattenkylning är nödvändigt men det räcker att själva skäret går i ett vattenbad, jag körde med en vanlig blomspruta och en handduk som vall runtom.
 
En håls till vinkelslipen funkar nog fint, man brukar klara kanterna men man får vara noga med att hålla sågen rakt då det gärna nyper när det blir så pass tjockt.

Predator heter dom på kgcverktyg.se
 
I pelarborren körde vi på lågvarv för att slippa blaska med vatten, funkade fint.
 
Keexet Keexet skrev:
Efter den senaste snilleblixten på en kul ide poppade frågan upp i mitt huvud, hur fanken får man hål i en granitskiva?

Det är en ca 2cm tjock polerad granitskiva jag skulle vilja ha ett ca 60 mm stort hål i. Jag har en håltagningssats för kakel/betong, men duger den? Hur går man till väga rent praktiskt? Vattenkylning? Går det ens med handhållen utrustning, eller behöver man pelarborr?

Det är ett ganska oambitiöst projekt, så drar det iväg i projekteringen bordlägger jag nog det hela. Jag kan "offra" en av mina hålsågar för detta om det är risk för att den blir obrukbar sen.
jag körde ett 60mm hål i en 7cm tjock skiva av gnejs. Använde nån billig julagrej och det gick fint, se bara till att hälla på vatten så kyls stålet litegrann.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.