Ska ta ut hål för takdosor i förmålad takpanel i trä, pärlspont. Vill att det ska bli så rena snitt som möjligt. Vilken hålsåg rekommenderas? Märke, modell. Har hole in one.
 
P ptk skrev:
Ska ta ut hål för takdosor i förmålad takpanel i trä, pärlspont. Vill att det ska bli så rena snitt som möjligt. Vilken hålsåg rekommenderas? Märke, modell. Har hole in one.
Till takdosor använder man en hålsåg som heter T80
 
richardtenggren
Kör hålsågen i fel riktning för att ”ritsa” hålet så blir det snyggare :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kör hålsågen i fel riktning för att ”ritsa” hålet så blir det snyggare :)
Varför skulle hålet bli "finare" om man kör dosfräsen bakåt??? Den "ser lika ut" när det gäller tändernas slipning oavsett åt vilket håll den snurrar?
 
Dosfräs har tänder åt båda håll, men hålsåg har bara åt ena hållet.
som richardtenggren påstår.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
E elmont skrev:
Varför skulle hålet bli "finare" om man kör dosfräsen bakåt??? Den "ser lika ut" när det gäller tändernas slipning oavsett åt vilket håll den snurrar?
Jag skrev väl ändå hålsåg, viktigpettter! :geek:
 
I min enfald trodde jag att dosfräs och hålsåg var två olika namn på samma sak???
 
Dosfräs hålsåg med metallskär och centrerande borr för installation i gipsvägg och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dosfräs Vit dosfräs hålsåg med märkningen "PELA" på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålsåg
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
E elmont skrev:
I min enfald trodde jag att dosfräs och hålsåg var två olika namn på samma sak???
Man kan tro det men @nisse123 har ju förklarat den enda absoluta sanningen.

Men den kan jag väl sabba genom denna bild: :cool::cool::cool:

Hålsåg med symmetrisk tandning i storleken 68-100 mm på produktutställning, för att göra stora hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gissar att begreppen helt enkelt inte är direkt väldefinierade utan att det finns manicker för att göra stora hål med både "symetrisk" tandning och "osymetrisk", Och vissa kallar manickerna för dosfräs och andra för hålsåg...
 
Jisses, det var inte meningen att skapa gängbråk. Jag ville bara veta namnet på ett bra märke som ger fina snitt.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.