Ska dra igång med håltagning för 160mm spirorör i taket. Taket består av gips och råspont. Var hittar jag en vettigt prissatt hålsåg? Vill inte pynta 1500kr för 6 hål...

Mvh
 
Om det är 6 hål totalt hade jag inte köpt hålsåg utan kört det med sticksåg istället.

Var du hittar en billig hålsåg kan jag däremot inte svara på.
 
Det har jag letat efter också. Tyvärr finns det inga billiga över 6 tum. Om du inte kommer åt med sticksåg får du pyssla med Multimastern rätt länge.
 
Jag har för mig att jag har tyckt att Malmbergs har bra priser på sina hålsågar och de har 160 mm. Tyvärr har de inte priser på sin hemsida.
 
Sedan ska man ju ha en maskin som inte går för fort och har vridmoment så det räcker.
Och handleder som orkar hålla mot.

Men visst går det.

Protte
 
Vad tänkte du köra med för montstermaskin till en sådan hålsåg?
 
Jag har med stor framgång kört så stora hålsågar med 230V mutterknackare (efter att ha testat med en stark borrmaskin men kommit på att jag inte hade velat ha så roligt uppe på en trappstege). Jag satte helt enkelt en hylsa på dragaren som sen passade på fästet på hålsågen. Sågade genom gips och trä. Varvade upp borren och tryckte sen försiktigt. Om den började knacka så släppte jag trycket och "började om". Det fungerade utmärkt, men naturligtvis långsammare än att borra med en kraftig borrmaskin. Att varvtalet var väl högt för hålsågen spelade ingen roll, eftersom jag sågade i trä och gips, den blev inte varm etc. Ha man riktigt bråttom och en kraftig mutterknackare så kan man säkert bara köra på och låta hålsågen "knacka" sig igenom.

Kontentan: betydligt lägre risk, långsammare borrning.
 
  • Gilla
MR Wein
  • Laddar…
Jag var helt säker på att det var omöjligt att hitta, men det var uppenbart fel. Kul att det finns! Kom ihåg att det är viktigt att spåna ur ofta när man kör i massivt trä med den typen av hålsågar. Att det är en vansklig historia har flera redan nämnt. En maskin med säkerhetskoppling är mycket lämpligt. Det största jag har hålsågat med min Makita DA4031 är 132 mm, och redan det är ganska läskigt. Kopplingen löser ut ganska ofta. Lycka till!
 
Hej,

Hålsågar kör jag med slagborrmaskinen ( utan slagfunktion ) och en adapter till vanlig borrmaskinschuck. Vi sågar allt från gips till plankväggar. Jag har ingen aning vad en sådan chuck kostar om någon undrar.

/Ola
 
Jag har en Makita 4003, 750 W och endast 600 varv/ minut och den är inte kul att köra med om det nyper fast. Tummar och handleder lever farligt men en 160 hålsåg drar den säkert runt.

Protte
 
Nästan alla stora hålsågar man hittar i svenska butiker är gjorda i Frövi (mellan Arboga och Örebro)
Där kan man köpa direkt om man pratar snällt på telefon först, tror man får ge en hundring alt. en smörgåstårta ungefär för en 180mm (120 spiro + 2x30mm stenull)
 
Hej,

Enligt min mening och erfarenhet så är det minst skador när man sågar hål enligt min metod. Jag har sett otäcka fall från stegar och brutna handleder och mycket annat smått & gott i skadeväg. Maskin typ karmskruvdragare går fett bort som ungdomarna hade sagt.

P.s man kan ju hyra eller låna en maskin som kuggar över när belastningen blir för hög, istället för att leka macho.

Jag är för skadefritt byggande

/Ola
 
På min arbetsplats har jag sett att man kör större hålsågar och spiralborr av grövre dimensioner med maskiner som försetts med ett långt stödhandtag för att skona handlederna. Typiskt är handtagen 30 cm eller mer (fäst kring maskinhalsen på sedvanligt vis).
 
Ola-D skrev:
Hej,

Enligt min mening och erfarenhet så är det minst skador när man sågar hål enligt min metod. Jag har sett otäcka fall från stegar och brutna handleder och mycket annat smått & gott i skadeväg. Maskin typ karmskruvdragare går fett bort som ungdomarna hade sagt.

P.s man kan ju hyra eller låna en maskin som kuggar över när belastningen blir för hög, istället för att leka macho.

Jag är för skadefritt byggande

/Ola
Varför är en borrhammare mindre skadlig än en karmskruvdragare? Är det för att den har koppling? Det finns ju borrhammare som saknar det, och borrmaskiner som har det. En del borrhammare (tex min makita) har koppling men det anges också i manualen att man inte ska köra hålsågar med dem pga att det sliter på kopplingen.

Har du förresten provat min metod, dvs med mutterknackare. Då kan man köra 210mm hålsåg med en hand:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.