Ska sätta upp IKEA-spottar, Omlopp i köksskåpen, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20277182/
http://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/omlopp-led-spot__AA-860146-4_pub.pdf


Om man ska fälla in dom i köksskåpen krävs en 63mm hålsåg vilket visade sig inte är det lättaste att finna. Den enda jag hittar på är på ÖB för 59kr
http://www.xn--ob-eka.se/mala-fixa/elverktyg-maskiner/kapa-saga/halsagssats-do-it-3801239
men till det priset undrar man ju hur bra en sådan är?
Har provat med en 64mm men den blir för glapp trots att det bara skiljer 1mm.
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Jag körde med 68 hos en kund, tror det var 68. Det gjorde att lampan hamnade i liv med täckskivan. Annars funkar 64 bra
Kommer inte ihåg om det var verkligen var 68 men mät lampans yttre diameter innan och prova på en spillbit först.


IMG_20150526_003344.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0592.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150526_003056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3494308_5-121-16_photo_web.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSC_0783.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
El Filipo och 1 till
  • Laddar…
Jag har en T60 dosfräs, tror dessa är på 64mm om jag inte missminner mig totalt, något du kollat på?
 
End skrev:
Jag körde med 68 hos en kund, tror det var 68. Det gjorde att lampan hamnade i liv med täckskivan. Annars funkar 64 bra
Kommer inte ihåg om det var verkligen var 68 men mät lampans yttre diameter innan och prova på en spillbit först.
Jag testade igen på den spillbit som jag borrat med 64mm och den funkar ju faktiskt om man trycker den helt i botten men den sitter väldigt löst, känns som att den kommer kunna ramla ur vid minsta stöt i skåpet så att gå ner till 63mm skulle kännas bättre. Locket som man använder om man ska skruva fast spotten är 68mm, så det stämmer, men hur har du satt fast den, blir det så pass tajt att den pressas fast i hålet?
Tack för de fina bilderna föresten.
 
Jimmu skrev:
Jag har en T60 dosfräs, tror dessa är på 64mm om jag inte missminner mig totalt, något du kollat på?
Tack för tipset men jag har en på 64mm men letar efter en på 63mm,
 
Tomas J skrev:
Jag testade igen på den spillbit som jag borrat med 64mm och den funkar ju faktiskt om man trycker den helt i botten men den sitter väldigt löst, känns som att den kommer kunna ramla ur vid minsta stöt i skåpet så att gå ner till 63mm skulle kännas bättre. Locket som man använder om man ska skruva fast spotten är 68mm, så det stämmer, men hur har du satt fast den, blir det så pass tajt att den pressas fast i hålet?
Tack för de fina bilderna föresten.
Jag fattade fel, ser ju nu på bilderna att du inte har med locket man skruvar fast utan lampan i sig är också 68mm, men frågan kvarstår, hur har du fått fast den?
 
Om du har en handöverfräs, så kan du fräsa vilken dimension du vill. När jag gjorde samma operation som du vill göra, fräste jag först ut en mall i MDF med en cirkeljigg, och sedan fräste jag hålen med kopierhylsa efter mallen. OM det är noga med måtten alltså. Annars kanske det går med 64 mm, trots att det glappar en aning?
 
mattiasp skrev:
Om du har en handöverfräs, så kan du fräsa vilken dimension du vill. När jag gjorde samma operation som du vill göra, fräste jag först ut en mall i MDF med en cirkeljigg, och sedan fräste jag hålen med kopierhylsa efter mallen. OM det är noga med måtten alltså. Annars kanske det går med 64 mm, trots att det glappar en aning?
Jag och fräsen är inte bästa vänner, men vi ska förhoppningsvis bli det i vinter:) och skåpen sitter redan uppe så det känns lite bökigt med fräs.

Som ni ser på bilden är det dessa flärpar som ska tryckas mot ursågningen i skivan och mellan dessa två flärpar är det 64,5mm, så de klämmer ju nästan ingeting mot skivan då hålet är 64mm. IMG_2412.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomas J skrev:
Tack för tipset men jag har en på 64mm men letar efter en på 63mm,
Hade jag en på 64mm skulle jag testa i en spillbit, kommer fungera minst lika bra! :)
 
Pro-Fit har HM hålsågar som funkar utmärkt för detta i 63mm.
Gå in på Warecos hemsida för mer info.
 
Skulle det funka o borra 64 o sen sätta något på insidan av hålet, typ en tejp eller limma en tunn laminat för att få spotten att klämmas?
 
Jag satte fast med lite Pl400.
 
Dra ett eller två varv tejp rund den. Alternativt klipp till och tryck ned en tjockare tejpbit bakom flärparna så de spänner hårdare. Det är ju inget som syns.
 
Med en sån här kan du få vilket mått du vill.

181252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har inte fått något mail att någon mer svarat i ämnet så därför har jag bommat de sista som skrivits. Hur som helst, jag köpte hålsågsetet på ÖoB för 49kr där det fanns en 63mm och har i dag borrat upp för alla spottar och det blev kanon. Den extra mm som det blev med denna gjorde konstigt nog stor skillnad, spottarna sitter betydligt bättre än med 64mm. Blev faktiskt lika fint snitt med denna billliga såg som med den Bosch jag lånat, vilket var en stor överaskning då man brukar få vad man betalar för.
Tack alla för era svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.