Hejsan
jag har idag halogen spottar under köks-skåpen som ska bytas ut till en 12V LED-list
dom drivs av Halotronic HTM 70/230-240 idag, kan man använda den till LED-listen tro ?
1001289.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske, om LED-listen kommer upp i minst 20 W som är den minsta effekt som drivdonet kräver (20-70 W). Om du dessutom har en dimmer före drivdonet så är det ytterligare en fråga om den kommer att fungera bra.
 
kanon om det funkar
listen är på 72 W men den ska kortas ned lite
 
Nej, det kommer inte fungera. Trafon ger växelspänning och LED-listen vill ha likspänning.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Om du ska kunna dimma en LED-list som drar 72W så är utbudet lite begränsat, speciellt om du behöver push-dim (vilket just du inte verkar behöva iofs).

Här är ett exempel, efter en snabb googling
http://spotiled.se/LED_Tillbehör/LED-12V-dim/5281618

Du behöver ha en dimmer som är LED-vänlig (dvs troligtvis en som tycker en kapacitiv last är ok).

Om du inte behöver kunna dimma så kan du egentligen ta vilket 12VDC-aggregat som helst, men det är förstås bra att ta ett med rätt kapslingsklass mm.
 
72w LED blir Väldigt ljust.
 
Müssli skrev:
Nej, det kommer inte fungera. Trafon ger växelspänning och LED-listen vill ha likspänning.
Det kan inte vara pulserade DC då? Varför skulle ett elektroniskt drivdon ge PWM-dimmad AC?
 
tommib
Mycket bra fråga. Har för mig att mina liknande trafos (som jag har monterat ner och försöker sälja) levererar AC på sekundärsidan men jag är inte säker. Ska titta efter....

Produktinformationen från Osram gav inte några ledtrådar i alla fall.
 
Jag har satt upp många mouse-trafos till halogespots tidigare. Det är iaf en sinus-symbol efter "11,5V" fast det syns inte på bilden. Jag har tagit för givet att det är en symbol för växelspänning men jag vet å andra sidan inte vad det är för skillnad på det och pulserande likspänning.
 
Den typen har nog växelspänning ut iofs vid högre än nätfrekvens men ändå inte hackad likspänning. Har ingen sån kvar längre så ingen möjlighet att mäta, kanske tommib kan?
 
tommib
Kan bekräfta att det är en liten sinusvåg vid märkningen men kan inte mäta tyvärr. Ett oscilloskop ligger långt ner på priolistan över saker att köpa just nu :)

Om man kan tro att en normal multimeter ger ett rimligt bra svar kanske jag kan koppla lite imorgon. Måste hitta något att lasta ner trafon med bara, orkar inte montera en hel skena...
 
tommib
Den LED-drivern har jag. Fungerar utmärkt till min list, även om den tänder lite segt (typ 1s fördröjning).
 
cazet skrev:
kan man ansluta en likriktarbrygga typ [länk] till halotronicen

annars tror jag det får bli 2st såna här [länk]
listen ska ändå delas på mitten är det tänkt
En brygga skulle du kunna sätta där det skadar inte speciellt mycket i praktiken, lite spänningsfall och lite sämre ur EMI-synpunkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.