Hej,

Jag har ett 10-tal halogenspottar (G4, 20W) i taket i badrummet. De drivs av två transformatorer som tyvärr sitter bakom en garderob och alltså inte lätt att komma åt men jag vill minnas att det var två ganska små Osram... Installerades 2010 så det är lite si och så med minnet. Nu till problemet. När jag tänder i taket så lyser det bra (god ljusstyrka) och jag kan dimra i hel intervallet från full styrka till bara lite glödande ljus. Men efter en stund, inte mer än någon/några minut/-er, så tappar alla spottar i ljusstyrka. Skulle uppskatta till ca 30% dimrade. Är det fel i trafon, dvs. måste jag ta bort flytta garderoben för att åtgärda, eller kan det vara något annat?
 
Låter ju som antingen tranformator eller dimmer som är fel. Lite konstigt. Det låter ju som transformatorn möjligen blir överhettad, när det sker efter en stund. Men jag tror att transformatorer då oftast stänger av helt. Som sagt, konstigt beteende.

Du har inte möjligen bytt halogenljuskällor till för starka lampor?

Om transformatorn är svår att komma åt. Så kanske dimmern är lättare? Då skulle jag prova att koppla förbi den. Fösvinner då felet så vet du att det är dimmern som behöver bytas.
 
Hej,
Jag kan ha svagare (10 W) ljuskällor i några spottar. Såna där halogenlampor går ju sönder titt som tätt… Kan det vara en anledning (att ha blandat, 10 resp 20 W, på samma ”slinga”)?

Får börja med att koppla förbi dimmern?
 
D
B bohlipar skrev:
Hej,
Jag kan ha svagare (10 W) ljuskällor i några spottar. Såna där halogenlampor går ju sönder titt som tätt… Kan det vara en anledning (att ha blandat, 10 resp 20 W, på samma ”slinga”)?

Får börja med att koppla förbi dimmern?
Ska du inte passa på att byta trafona till 12V LED och ljuskällorna till LED? Blir ju minskning från 220W till typ 16W. 5 timmar = 1,1 kWh till 0,08 kWh. Borde betala sig hyggligt fort.
 
B bohlipar skrev:
Hej,
Jag kan ha svagare (10 W) ljuskällor i några spottar. Såna där halogenlampor går ju sönder titt som tätt… Kan det vara en anledning (att ha blandat, 10 resp 20 W, på samma ”slinga”)?

Får börja med att koppla förbi dimmern?
Nej, bara om det är avsett för 10w från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.