M
angående "fråga experten" här, eftersom man inte kan kommentera:

http://www.byggahus.se/bygga/230913-halmbalshus

Det vore ju passande om en expert på halmbalshus svarar på frågan och inte någon som måste gissa sig fram.

Halmbalarna är i dessa hus inklämda, ihopsydda med ståltråd och hönsnät runtom som fungerar som armeringsnät för putsen. Jag ser inga problem med att balsnörena skulle släppa då balarna är fixerade på alla möjliga håll och jag antager att man räknar med betydligt längre livstid än 20 år på dessa hus.

Jag återkommer om detta när jag frågat de jag känner som är riktiga experter på detta så vi även slipper mina, smått kvalificerade men ändock, gissningar.
 
MaxPax skrev:
Halmbalarna är i dessa hus inklämda, ihopsydda med ståltråd och hönsnät runtom som fungerar som armeringsnät för putsen.
I Europa är det sällan så eftersom de flesta hus putsas med ler- eller kalkputs och de fäster direkt på halmen. I (Nord)amerika används däremot mycket cementputs och då måste det användas hönsnät eller liknande.

Jag har funderat på frågan och tror inte det blir något problem. Även om balarna inte hålls på plats av hönsnät hålls de på plats av varandra och av putsen så jag tror att även om balsnörena går av kommer balarna hålla sin form.
Eftersom det knappt finns några hus med den typ av snöre som är äldre än 30 år är detdock lite tidigt att ge någon garanti.
 
M
haavard skrev:
MaxPax skrev:
Halmbalarna är i dessa hus inklämda, ihopsydda med ståltråd och hönsnät runtom som fungerar som armeringsnät för putsen..
I Europa är det sällan så eftersom de flesta hus putsas med ler- eller kalkputs och de fäster direkt på halmen.
Var får du det ifrån? De halmbalshus jag varit med och byggt, som fler av mina närstående och vänner bor i och även förlagorna till dessa är byggda precis så här i sverige, med lerbruk. Ingen i våra kretsar vad jag har hört iallafall propagerar för att putsa utan hönsnätet. Det handlar inte så mycket om att putsen fastnar bättre utan att den armeras.
 
Redigerat av moderator:
De hus jag har sett har inte nät.

En sökning (söker så att jag får upp scandinaviska och tyska sidor, inte engelska) ger många bilder utan nät, men bara ett med.

Jag har böker hemma där jag är ganska säker på att det står om det här, men kommer inte åt dem förrän tidigast i morgon.


Sverige
SNB19969.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Norge
IMG_2993.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Norge (byggt av någon från nederländerna)
royken-3-300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyskland (?)
110811_2115_305133219_0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyskland (?) Här är det ett nät över virket där det är svårt att binda ihop putsen (Trä och halm rör sig olika)
lgs2008_0121_181014aa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyskland (?) Till sist bilden med nät för att visa hur det ser ut.
haus_isolation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MaxPax skrev:
angående "fråga experten" här, eftersom man inte kan kommentera:

[länk]
Jo, du kan kommentera i Fråga experten?
 
M
Marlen Eskilsson skrev:
Jo, du kan kommentera i Fråga experten?
Ser inget fält för det. Direkt efter svaret kommer "De senast besvarade frågorna:" med en harrang frågor och under det det svarta fältet med artikelbeskrivningar...
 
M
haavard skrev:
De hus jag har sett har inte nät.
Hur noga har du tittat? Har du deltagit i byggnationer själv? Visst finns det massor av olika tillvägagångssätt och det finns säkert folk som putsar lerputs på halmbalar utan nät, men men. Du verkar ha bestämt dig för att inga i europa någonsin använder nät men det får stå för dig.

...Det gå allt att hitta bilder där man ser nätet ordentligt också. Från sverige...
13499_MN7IILJZRT201380176530.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så klart det finns, men då för att folk har läst halmteori från USA.
Dessutom är jag skeptisk till att klä in huset i nät och i princip göra det till en Faradaybur.
 
M
Nja, faradaybur blir det inte, man har ju dörrar, fönster, tak och golv utan nät.
 
Fråga en bonne, hen är nog experten i detta fall. Ett ordinärt balsnöre (balband, pressgarn) är antingen av sisalgarn (naturprodukt) som håller länge om det inte utsätts för fukt, eller av syntetmaterial (polyester?) som håller aplänge om det inte utsätts för sol. Inget av materialen är begärliga för några som helst kryp.
 
Building with straw av Gernot Minke och Friedmann Mahlke:
Compared to earth render, cement plaster is fairly brittle and crack will develop more easily as a result of movements of the substructure, wind loads or creeping of the bales. They should therefore be reinforced with glass fibre or metal meshes.
 
M
Jajaja, jag vet att du tror att ingen någonsin nätar lerbruksputsade halmbalshus. Det får du tro om du vill, men tråden handlar om snörena. Jag återkommer om dem.
 
Var har jag sagt det? Klart det finns folk som använder nät till lerputs.
Vad jag säger (och som jag har stöd för) är att de gör det i onödan.

Möjligt att tråden handlar om snören - och det är en intressant diskussion.
Det var när du la in fel parametrar jag var tvungen att berätta hur det egentligen är.
 
M
haavard skrev:
Var har jag sagt det? Klart det finns folk som använder nät till lerputs.
Vad jag säger (och som jag har stöd för) är att de gör det i onödan.

Möjligt att tråden handlar om snören - och det är en intressant diskussion.
Det var när du la in fel parametrar jag var tvungen att berätta hur det egentligen är.
Okej. Jag skall förtydliga mitt första inlägg. I första hand har inte hönsnätet med putsen att göra, även om det armerar och därmed stabiliserar detta skikt. Det var väl att jag nämnde att det fungerar som armeringsnät för putsen som du reagerade antar jag...

Som jag skrev så syr man (om man nu bygger på det sätt som de jag känner gjort) ihop halmbalarna med ståltråd och hönsnät runtom. Detta stabiliserar och kompakterar hela konstruktionen och har gjorts av många här i sverige i 15 år, kanske längre. Nedanstående film visar vad jag menar, från 3.40 och framåt. Se gärna hela filmen och del 2, de visar hur många bygger halmhus här i sverige. Åtminstone på västkusten är denna metod utbredd:

http://www.youtube.com/watch?v=I0algytbks4

"Fel parametrar" vet jag inte om jag skulle säga, andra parametrar än man får fram om man studerar ämnet teoretiskt kanske, men faktum är att många som brinner för detta i de kretsar jag känner till bryr sig föga om att publicera allt de gör på internet hela tiden utan ägnar sig hellre åt att faktiskt bygga husen och sedan leva i dem. "Hur det egentligen är" - jag vet inte riktigt, det är väl olika för olika personer.
 
Redigerat av moderator:
Jag var faktisk hemma hos Franz Yzermans (filmaren) när jag gjorde mitt examensarbete.
Tyvärr (för den här diskussionen) var inte användande av nät något vi diskuterade.


Balsnören:

När jag gjorde öppningar för dörrar/fönster kapade jag balarna utan att göra nåt åt snörena. De stod inte öppna mer än max några timmar innan jag satte in ramarna, men det var inte tillstymmelse till ras.


615.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.