Hejsan,

Trogna läsare av detta delforum har kanske sett min funderingom att platsbygga ett hallskåp till min pyttehall.(Länk).

Min plan är nu att bygga i 12 mm MDF och såga ut bitarna på bygghandeln. Har gjort en enkel "sågritning" att ta med till bygghandeln (se bilaga). Jag har dock börjat fundera på om 12 mm är tillräckligt för att få ett stabilt skåp eller om jag bör gå upp till 15 mm? I sådana fall så faller min ide att använda IKEA backar till mössor vantar och skor eftersom milimetrarna måste växa "på insidan".

Jag har därför börjat fundera på om det inte skulle gå att göra utdragbara hyllplan/lådor som jag monterar med rullskenor.

Innan jag kommer allt för djupt in i detta projekt så skulle jag vara tacksam för synpunkter på projektet.Jag har ingen erfarenhet av "möbelsnickeri" sedan tidigare och inte mycket utrymme/verktyg att bygga med så jag vill försöka hålla det "simple and stupid" samtidigt som jag vill kunna visa upp mitt alster med stolthet. En tanke som slagit mig är att MDF kanske inte är lämpligt material eftersom det tydligen lätt blir fuktskadat? Hur lätt är det att borra och skruva på frihand? skall jag satsa på någon typ av vinkelbeslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.