M
Hej! Efter fuktskada har hallgolv i trä tagits bort. Nu vill jag ha klinker på golvet med "massiv" känsla, dvs inte lagt på skivor.

Kåken byggd -44 har betongbjälklag (ganska tunna) med väldigt grov ovansida. På bjälklaget har det legat reglar med trägolv. Under trägolvet har det även varit sand.

Min tanke är att ha cirka 4-5 cm eps-betong, 4 cm golvavjämningsbruk med armeringsnät ovanpå och sen klinker ovanpå detta. Se bild.

Tacksam för synpunkter på ovanstående. Är det onödigt att ha eps i botten? Tänker att det blir lite tungt annars.


DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du säger bjälklag - detta är alltså inte på bottenvåningen? Eller missförstår jag?
 
M
Det är två trappor upp.
Uppdatering: Funderar på att skippa EPS o bara köra tjockt med flytspackel. Betongen i underlaget är så vansinnigt ojämn att totala tjockleken, utom klinker, skulle behöva variera mellan säkert 10 cm och 5 cm och dessutom sluttar ovansidan ganska ordentligt. Och många stora stenar som ballast som sticker upp. Och med "ganska tunna" betongbjälklag menar jag väl 13 cm armerad betong men svårt att säga precis då ovansidan är så ojämn.

Första bilden visar kanten på ett varv med flytspackel som är 1-3 cm tjockt beroende på ställe (det är en hall med enda ingången så vi måste göra i etapper..

DSC_0024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



DSC_0023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSC_0028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.