Jag planerar att sätta upp ett segeltak, och vill sätta en fästpunkt i skorstenen för att få tillräcklig höjd. Seglet blir triangulärt och cirka 22 kvm. Skorstenen är nymurad sedan några år tillbaka och ser ut att vara i gott skick. Men det blir väl en hel del kraft i infästningen som jag gissar blir en vanlig krok. Min fråga är: Behöver jag vara orolig för att det ska hålla, eller kommer skorstenen kunna rasa när det brallar på?

Jag ställde frågan till den tilltänkte leverantören, och han sa att infästningen behöver klara 400 kg. Vad tror ni? Är det rimligt? Pallar min skorsten det?
 
  • Pictureapril32009 landet 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man är rädd om sin skorsten så sätter man ingen tv antenn eller parabol i den (finns till och med dom som blåst ner av det...) Fäster man upp 22kvm segel i skorstenen så är man nog ganska galen;)
MVH
 
  • Gilla
Tooompaaa89
  • Laddar…
Jag tycker som Racer! Låt bli att belasta din skorsten om du vill att den ska förbli intakt framöver. Även om den kanske ser stabil ut, så är det ju bara en stapel av sten med lite murbruk. Den kommer nog inte att rasa eller välta, men den kan bli otät. Det gillar inte sotarn.....
 
Redigerat:
J
Tror att skorsten håller men anser att man är rätt naiv om man tror att man kan ha ett segel på 22kvm uppe när det blåser.

22 kvm oavsett vilken fästpunkt dur har är en enorm kraft.

kraften på en 1 kvm vid 20 m/s 240 Newton

kraften på en 1 kvm vid 30 m/s 540 Newton

:D
 
John J skrev:
kraften på en 1 kvm vid 30 m/s 540 Newton
:D
Det stämmer ju ganska bra med de "400 Kg" som angavs om man förutsätter att alla tre hornen balastas lika mycket. Det ska nog mycket till för att man ska få in 30 m/s tvärs ett segel som sitter över en veranda om inte huset har ett extremt utsatt läge. Då lär nog omgivande träd också ramla omkull...

Jag skulle dock ändå inte fästa seglet i skorstenen med mindre än att jag tänkt ta ner det om det blåser. Skorstenar är inte byggda för att ta upp krafter på tvären.
 
Ok. Tack för svaren. Skorstenen går bort. Återstår att i stället sätta en punkt på taket. Vad sägs om att köpa en knape, bryggring eller liknande och dra fast den med en lång bult som alltså går genom plåttaket och genom takstolen? Det borde väl bli tillräckligt stadigt? Känns ju lite läskigt att få det tätt, men borde man inte kunna använda farmarskruvsprincipen, dvs. sätta en gummipackning i genomföringen? Vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.