Hej.

Ska snart sätta igång med att bygga ett trädäck på mark. Ramverket kommer bestå av 45x120 alt. 45x95 då dörren inte tillåter mer. Trädäcket kommer vara förankrat i väggen på två sidor. Nu till mitt problem. Vill ha räcke och funderar på om det blir stabilt nog att bara sätta det i ramen? kommer inte sitta i någon vägg men vara i vinkel. Vill helst slippa att gräva plintar då det redan ligger plattor under. Funderar på att sätta plintar där staketet ska vara men ska jag sätta stolparna eller ramen i plintarna i så fall?
 
Jajamen, jag tror det blir tillräckligt stabilt om du bara bygger en gedigen ram.
Om du tar två 45x95, limmar med utelim och spikar ihop dem får du en bra stolpe. Förskjuter du dem lika mycket som ramens höjd får du ett slags urtag i nedre änden. Fäster du den utskjutande delen på insidan av ramen med två genomgående vagnsbultar kommer denna att sitta som berget (under förutsättning att ramen är stabil förstås). Enda problemet är den klena dimensionen på ramen och jag skulle försöka använda 45x120 framför 45x95.

Kanske det vore en idé med dubbla reglar i ramen om du vill vara riktigt säker? Då ska den i alla fall inte kunna vrida sig... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.