Phiplex
Planerar att bygga ett räcke helt i glas på en sträcka av 5,3 m. Höjd 1,1 m.

Glastjocklek 16 mm (2 x 8 mm laminerat och härdat värmeförstärkt glas). Glaset skall bara "ställas" ovanpå golvet i en liten U-list. Denna U-list ger i sig ingen stabilitet åt glaset, mer än att den håller glaset på plats.

I överkant av glaset skall det sedan finnas en handledare (U-formad) i stål eller trä , vilken skall fästat i väggen på båda sidorna.

Det lär bli två glasskivor bredvid varandra som är 2,65 m vardera. Men jag vill inte ha en stolpe i mitten mellan glasen. Det enda som skall hålla glasen på plats blir alltså handledaren ovanpå.

Hur kan man räkna på hållfastheten för att detta skall fungera? Hur stor och kraftig tror ni att den (upp-och-nervända) U-formade handledaren behöver vara för att inte töjningen i djupled (dvs bananeffekten) skall bli för stor när man lutar sig mot glaset och handledaren.
 
Phiplex
Har nu hittat lite mer info och upprepar mitt rop på hjälp för att beräkna utböjningen på handledaren till ett balkongräcke.

Skall alltså göra ett L-format helglasräcke med längden 5,3 m + 4,8 m. Glas 16 mm (2x8 laminerat + härdat) höjd 1,1 m. Längden på glasskivorna max 2,65 m, dvs på 5,3 m sträckan blir det 2 st ihoplimmade glasskivor bredvid varandra. Glaset skall stå på golvet i en liten U-list, som i sig inte ger någon stabilitet, utan allt skall hållas på plats av en L-format handledare i stål i toppen på glaset.

Har hittat en handledare från Q-railing (http://shop.q-railing.com/index.php?cPath=2654_2899_2680_2842) som är oval med ett spår i botten med plats för glaset. B=110 mm, H=40. De övriga uppgifter som jag fått om denna anger A=438 mm2, Ix=7,05 cm4, Iy=44,27 cm4, Wy=8,04 cm3, ω=3,47 kg/m, σ=240 N/mm2.

Handledaren kommer att vara infäst i väggen i båda ändar (dvs i ytterändarna av det L som utgör räckets form). Dessutom är de två delarna av handledaren ihopsvetsade i mitten av detta L.

Med dessa uppgifter lär man kunna räkna ut max utböjning på mitten av varje del av räcket, men jag vet inte hur och behöver hjälp av någon som kan.

Enligt balkongföreningens tekniska riktlinjer får utböjningen vara max 30 mm om man har en karaktäristisk (?) linjelast på 0,4 och i vissa fall 0,8 kN/m.

Hur ser formlerna ut man behöver för att kontrollera att detta klarar sig med hjälp av uppgifterna ovan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.