Jag vill bygga ett innertak i en gammal lada, där det inomhus finns ett rum med uppmurade väggar, men inget innertak. Rummet är ca 13 x 11 meter stort.

Jag planerar att fästa 2 st.45x195mm reglar (A) på vardera sidan om 95x95mm stolpar (D) i mitten av rummet. På mittreglarna så fäster jag 45x195 med balkskor som i andra änden vilar på de murade väggarna (B) och i dessa så skruvar jag bärläkt med CC 40 cm (C) som jag sedan skruvar gips i.

Hur kan jag beräkna vilket avstånd som krävs mellan stolparna (D), avstånd melllen reglarna (B) och dimension på reglarna A,B? Taket skall inte bära någon ovanvåning utan endast kunna bära sig själv och ev lite isolering ovanpå.

Jag ber om ursäkt för min fula ritning.

Handritad skiss av en konstruktion för ett innertak med dimensioner och uppställning av reglar och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ritningen är föredömlig! Den säger allt som behövs. Gips plus bärläkt väger ca 15 kg/kvm. Lägg till en 195 mm stenullsskiva på 8 kg så är du uppe i 23 kg/kvm. Om du använder 45x195 C 24 till "B" på c/c 600 mm så blir den utbredda lasten (på mittreglarna) inkl regelns egenvikt ca 18 kg/m. Det ger en max nedböjning på 9 mm vilket är bra med hänsyn till spännvidden. Om du använder två 45x195 C 24 till "A" så bör stolpavståndet vara ca 3,6 meter, vilket ger en nedböjning på varje regel med 7 mm. Du kan använda 45x170 till "B" men då blir nedböjningen större. Går du upp till 45x220 C 24 för "A" klarar du dig med två stolpar totalt.
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ritningen är föredömlig! Den säger allt som behövs. Gips plus bärläkt väger ca 15 kg/kvm. Lägg till en 195 mm stenullsskiva på 8 kg så är du uppe i 23 kg/kvm. Om du använder 45x195 C 24 till "B" på c/c 600 mm så blir den utbredda lasten (på mittreglarna) inkl regelns egenvikt ca 18 kg/m. Det ger en max nedböjning på 9 mm vilket är bra med hänsyn till spännvidden. Om du använder två 45x195 C 24 till "A" så bör stolpavståndet vara ca 3,6 meter, vilket ger en nedböjning på varje regel med 7 mm. Du kan använda 45x170 till "B" men då blir nedböjningen större. Går du upp till 45x220 C 24 för "A" klarar du dig med två stolpar totalt.
Helt fantastiskt att man sent på en onsdagskväll kan få ett så kompetent och detaljerat svar på en luddigt ställd fråga. Tusen tack!
 
Det jag funderar över är att om det krävs c/c 600 mm mellan reglar (B) så är det kanske lika bra att istället sätta dem med c/c 400 mm och skippa bärläkten. Jag trodde att jag kunde sätta dem (B) glesare.
 
Bärläkten kräver c/c 600 mm mellan (B). Jag skulle behålla den lösningen eftersom det är betydligt enklare att montera gipsskivorna då och får bättre stöd för skivornas skarvar.
 
J justusandersson skrev:
Bärläkten kräver c/c 600 mm mellan (B). Jag skulle behålla den lösningen eftersom det är betydligt enklare att montera gipsskivorna då och får bättre stöd för skivornas skarvar.
Menar du 60 cm mellan reglar (B) och 40 cm mellan bärläkt (C) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.