Går det att säga några ungefärliga siffror på hur en takstols hållfasthet påverkas av hur man sammanfogar de nedre hörnen? Se bild nedan.

Schematisk bild av en takstol med nockbalken i grått, en grön spikplåt till vänster och blå träskruvar till höger som sammanfogar nedre hörnen.

Grått = Nockbalk
Grönt = Spikplåt
Blått = Träskruv 6x140 mm

Vänstra sidan är sammanfogad med spikplåt och högra sidan är sammanfogad med 2-3 skruvar underifrån.

Magkänslan säger ju att spikplåten är hållbarare än genomgående skruv, men går det att säga några ungefärliga siffror? 2x? 10x? 100x?

Är det ens "tillåtet" att skruva ihop en takstol med skruv underifrån som på högra sidan?
 
Det är nog svårt att svara i siffror hur hållfastheten förändras.
Men att 2-3st skruvar inte är tillräckligt tror jag att vi kan vara överens om.
Vid last på taket vill de övre benen trycka isär och det undre benet håller ihop konstruktionen.
Ett bra alternativ till spik/pressplåtar är att spika (och ev limma) fast plywoodbitar, dessa bitar görs då större än motsvarande spikplåt och fördelar alltså ut krafterna på en större yta.
 
Har du en bärande nock så givet att det sitter fast där ordentligt behöver det inte sitta fast nedtill, jo det är klart att det ska sitta fast :) Men det du ritat är ingen takstol då den har en ås som bär nocken.

Konstruktionen beror på många saker, så är detta ett faktiskt fall eller bara en fråga? Har takstolen på bilden en spännvidd på 1 meter går det nog ganska bra, har den en spännvidd på 10 meter är det en annan fråga.

Utveckla gärna frågan så den blir tydligare.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Har du en bärande nock så givet att det sitter fast där ordentligt behöver det inte sitta fast nedtill, jo det är klart att det ska sitta fast :) Men det du ritat är ingen takstol då den har en ås som bär nocken.

Konstruktionen beror på många saker, så är detta ett faktiskt fall eller bara en fråga? Har takstolen på bilden en spännvidd på 1 meter går det nog ganska bra, har den en spännvidd på 10 meter är det en annan fråga.

Utveckla gärna frågan så den blir tydligare.
Frågan är egentligen generellt skruv vs. spikplåt, men jag förstår att det inte går att ge något exakt svar eftersom förutsättningarna kan variera väldigt mycket (träets kvalitet, vinkel, hur nära kanten man skruvat, skruvens kvalitet, material och storlek, etc. etc.).

Kom bara att tänka på det då jag såg ett bygge som hade konstruktionen som är till höger i bilden i första inlägget, dvs. överarmarna var skruvade i underarmarna med träskruv. Det vanliga är ju att man sätter spikplåt, vilket ser rejälare ut, men blev lite nyfiken på om träskruvarna kanske håller lika bra, bara att man inte ser dem utifrån på samma sätt som en spikplåt.

Använde kanske ordet "takstol" lite slarvigt, men vet inte vad man annars kallar konstruktionen som är på bilden?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S sorbitol skrev:
Frågan är egentligen generellt skruv vs. spikplåt, men jag förstår att det inte går att ge något exakt svar eftersom förutsättningarna kan variera väldigt mycket (träets kvalitet, vinkel, hur nära kanten man skruvat, skruvens kvalitet, material och storlek, etc. etc.).

Kom bara att tänka på det då jag såg ett bygge som hade konstruktionen som är till höger i bilden i första inlägget, dvs. överarmarna var skruvade i underarmarna med träskruv. Det vanliga är ju att man sätter spikplåt, vilket ser rejälare ut, men blev lite nyfiken på om träskruvarna kanske håller lika bra, bara att man inte ser dem utifrån på samma sätt som en spikplåt.

Använde kanske ordet "takstol" lite slarvigt, men vet inte vad man annars kallar konstruktionen som är på bilden?
Generellt, och i princip alla dar i veckan är spikplåt, inte bara att föredra utan ett krav.

Snyggt med förtydligande av frågan :)
 
Menar du spikplåt (fabriksmonterad) eller skarvbleck (fästs på platsen med spik eller skruv)? Den förra är betydligt starkare. Konstruktionsskruvar kan vara tillräckliga, men generellt sett säkert sämre, inte minst för att de bara fungerar i vissa riktningar. Skarvblecken måste fästas med hänsyn till de krafter som förekommer. En normal hanbjälke är främst utsatt för dragkrafter vilket betyder att blecken bör sitta i bjälkens längdriktning. I det aktuella exemplet med nockbalk bör takbjälkarna vara förankrade mot lyftkrafter som är de potentiellt farligaste.
 
Om det är en Nockbalk och reglarna som ligger mot varandra ovanpå nockbalken är ihopfästa ordentligt.

Så är det ju inga dragkrafter alls i den horisontella regeln.

Den gör ju ingen skada, men den behövs inte...

/ATW
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.