Jag har ett garagetak gjutet 1973 med dåtidens fackmannamässiga metoder (ritning till plattan tillhandahållen av hustillverkaren). Plattan är 15 cm tjock på tunnaste stället och rejält armerad. Spännvidden är 5x6 meter och den vilar på väggar runt om. Enligt ritningen är den gjuten med "K300, klass 1, vattentät betong".

Går det utan mer uppgifter att få ett hum om hur mycket last den klarar? Jag frågar eftersom jag övervägar ett isolera den på utsidan och vill ha ett tunt lager grus/stenflis högst upp och trall delvis. Och stenen väger 1400 kg/m3. Redan med 2 cm lager blir det 28 kg/m2. Inte mycket förvisso, men till det kommer vanliga snötyngden, gångtrafik mm. Med andra ord, gör 28 kg/m2 till någon större skillnad för säkerheten eller har jag marginalerna på min sida?
 
Med uppgift om aktuell snözon kan man med hjälp av dåtida betongbestämmelserna räkna ut vad taket minst måste klara. Har du en fullständig armeringsritning går det att räkna baklänges. Har du tur finns det uppgifter på ritningen om beräkningsgrund. K300 betyder att betongens tryckhållfasthet är 300 kp/cm2 (29,4 MPa), vilket då var den högsta klassen. Det säger dock inget om vad taket tål mer än att det skvallrar om höga ambitioner. Du har inga uppgifter om eventuella skyddsrumskrav? 28 kg/m2 är peanuts i sammanhanget
 
Äldre konstruktionsritning med tekniska detaljer och mått för byggnadsdelar, märkt som dokumentation från Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
Med uppgift om aktuell snözon kan man med hjälp av dåtida betongbestämmelserna räkna ut vad taket minst måste klara. Har du en fullständig armeringsritning går det att räkna baklänges. Har du tur finns det uppgifter på ritningen om beräkningsgrund. K300 betyder att betongens tryckhållfasthet är 300 kp/cm2 (29,4 MPa), vilket då var den högsta klassen. Det säger dock inget om vad taket tål mer än att det skvallrar om höga ambitioner. Du har inga uppgifter om eventuella skyddsrumskrav? 28 kg/m2 är peanuts i sammanhanget
Tack! Här är den dokumentation som finns. Snözon är Stockholm.
 
Jag tror inte man behöver fördjupa sig så mycket i detta. Det framgår av ritningen att taket är byggt som en altan vilket betyder att det är dimensionerat för en nyttig last på minst 200 kg/m2 utöver snölast, enligt SBN 67, då gällande byggnorm.

En korrigering: K400 var högsta hållfasthetsklass på betongen, jag mindes fel.
 
  • Gilla
Andregeman
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag tror inte man behöver fördjupa sig så mycket i detta. Det framgår av ritningen att taket är byggt som en altan vilket betyder att det är dimensionerat för en nyttig last på minst 200 kg/m2 utöver snölast, enligt SBN 67, då gällande byggnorm.

En korrigering: K400 var högsta hållfasthetsklass på betongen, jag mindes fel.
Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.