Funderar på att gjuta en betongplatta med överhäng som kommer att ha en viss belastning.

Men jag har ingen aning om hur mycket moment en betongplatta på t.ex 13cm armerad med 1 lager 8mm armerings järn kan tänkas klara? 0.1KNm, 1KNm 10KNm 100KNM

Är det någon som har någon mellan tummen och pekfingret siffror på något liknande så vore det intressant.
 
Det kan man inte säga utan att veta lite mer!
Tex var armeringen ligger, hur mkt armering det är (man brukar tex ange detta som mm2 armering/längdmeter), vilken kvalitet det är på betongen och på armeringen.
 
Om man vänder på frågan, hur skall man armera för att plattan/balken skall klara 2ton 60cm från närmaste stöd, d.v.s 12KNm.
Plattan kommer att vara ca 14cm tjock och ca 40 cm bred och 7m lång..
Jag antar att om man lägger 10mm armering ganska högt i gjutningen då borde det funka.
 
Redigerat:
På vilken bredd verkar belastningen?
Samt vilken kvalitet är det på betongen och på armeringen?
 
Redigerat:
  • Gilla
TimAhlberg
  • Laddar…
punktlast, på ca 1dm2, standard c25 betong och vanlig 10mm armering ( vet ej kvalitet på byggvaruhus armering...)
 
Om jag räknat rätt??
Lite rostig och har bara en äldre tabell tillgänglig...
Så behövs det 7 st 10 mm armeringsstänger under den tänkta belastningspunkten.
Stängerna bör kunna fördelas på 200 mm bredd.
Samtidigt bör man lägga några ( ~5) stänger vinkelrätt mot huvudarmeringen i hela balkens bredd vid belastningspunkten, c/c ~40 mm.
Täckskikt 25 mm.
 
Kanon tack!!!!

Jag håller dig inte för ansvarig men det ger mig en god fingervisning om att det borde gå och din uträkning indikerar ju att jag skall armera ganska rejält och att fördela kraften direkt under belastningspunkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.