Hej,

Jag har ett avtal med en firma (som jag slutat lita på) som håller för tillfället kaklar badrummet som håller på att renoveras. Badrummet kaklas upp till ca 2m och sedan vägg (80cm) upp till tak. Från tak till golv går det nu gamla rör som används till vatten för element i lägenheterna i bostadsrättsföreningen. Vi har bett hantverkaren att bygga en klack/utbyggnad på 150x150 runt dessa rör och sedan kakla in detta. vad som oroar mig är att han påstår att han kan göra detta med 3 skivor av konstruktionsfrigolit (ca 12 mm tjocka/ 2500 mm långa) och fix som bara trycks fast på väggen (och kaklas utanpå). Jag ifrågasatte hållfastheten av en sådan konstruktion, men fick till svar att den kommer att bli toppen.

Låter detta ok?
Bör man regla med trä på något sätt?
Är det viktigt hur den försluts i toppen? kan man lämna den öppen?

Vore mycket tacksam för svar om någon har kunskaper om dylika konstruktioner.

/Oskar
 
Jag har aldrig hört talas om något som heter konstruktionsfrigolit. Men om det avses polystyrenskum-skivor med yta av någon sorts (glasfiber?)armerad betong, såsom LUX-skivor så fungerar det garanterat bra!
 
Ha ha! termen konstruktionsfrigolit var en chansning från min sida. jag tror hantverkaren kallade den "specialfrigolit", vilket lät ännu sämre. De är är gråa och hårda men myket lätta (som frigolit) och verkar vara till för sådana här saker. Efter bild-googling på polystyrenskum-skivor så är jag rätt säker på att det är den på bilden nedan de använder. jag var mest fundersam över fixeringsmetoden men känner mig lugnare. Tack för bra svar!

/Oskar

t2-isolecta-f%C3%B6r-golv%C3%A4rme.jpg
 
Såg nu att du skrev 12mm tjocka och det kan jag tycka låter lite i tunnaste laget om han inte ska fästa dom på annat sätt än att limma. Å andra sidan har jag aldrig använt mig av dessa sorts skivor så.
 
Vad menar du med "försluts i toppen"? Den skall väl gå ända upp till taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.