hej!

sitter och funderar hur mycket en vägg med reglar 145x45 tål.

garaget blir ca 135 m2 och det blir inga bärande mellanväggar så all last ska tas avv yttterväggar

så räcker 145: or eller ska jag gå på grövre?

MVH/T
 
Finns ju villor från 60-talet med 95x45 reglar som fortfarande står kvar..... ;)
 
Ska inte vara några som helst problem! Riktigt långa väggar kan dock behöva styvas upp i vissa fall, men jag är inte konstruktör och kan inte detaljerna.
 
Som sagt ovan, skall inte vara några problem över huvud taget. Skivor bör dock sitta på väggarna.

Träregelväggar i ett modernt hus är normalt ordentligt överdimensionerade. Detta för att få plats med mycket isolering.
 
garaget blir 9,2 meter brett

vägghöjden blir ca 4.2

troligen blir det ingen skivbeklädnad utan 45x45 på insidan och sedan plåt typ trp20

kan någon hjälpa mig tyda tabellen? :)
 
Enk Projektet skrev:
Finns ju villor från 60-talet med 95x45 reglar som fortfarande står kvar..... ;)
men villor brukar ju ha innerväggar gissar jag :)
 
thestrut skrev:
men villor brukar ju ha innerväggar gissar jag :)
Ja men dom är inte bärande...
 
thestrut skrev:
garaget blir 9,2 meter brett

vägghöjden blir ca 4.2

troligen blir det ingen skivbeklädnad utan 45x45 på insidan och sedan plåt typ trp20

kan någon hjälpa mig tyda tabellen? :)
Med 45x145 i ytterväggen så klarar du en husbredd på 11,1 meter i snözon 3. Gävle verkar ligga i snözon 2,5 och där är max husbredd 12,7 meter.

Detta gäller sadeltak på 27 grader vilket ger max snölast. Jag tolkar det också som att det gäller för 2 våningshus med fribärande takstolar. Alltså inga bärande innerväggar, all last kan tas ned i ytterväggarna.

Dock tolkar jag också som att det gäller om man har skivbeklädnad på väggarna. Skulle jag gjort konstruktionen du pratar om skulle jag ändå klätt väggarna med plyfa eller OSB innanför plåten. Du måste staga väggarna på något annat sätt annars.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
kikade lite och jag verkar höra till snözon 3.5.

taklutningen blir nog någonstans runt 38 grader om det har någon betydelse

eftersom det gäller 2våningshus så borde det alltså vara likadant som att jag inreder vinden på garaget.

tanken är att även reglas upp med 45x45 på utsidan om det har någon betydelse,

man kanske ska tänka om och köra med osb+gips på hela insidan trots att jag först tänkt plåt för att få det så billigt som möjligt
 
Enk Projektet skrev:
Ja men dom är inte bärande...
finns det villor som är 14x9 meter utan bärande innerväggar med regelvirke på 95x45 ? då borde jag definitivt kunna sova lugnt om natten om jag använder 145x45 :)
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Ytterväggen på mitt hus från -58 hade cc150 mellan stående 45x70... I och för sig med horisontella reglar mellan och spikad råspont på en sida. Idag tenderar vi på att överdriva nåt jävulskt hållfasthetsmässigt. Beror nog mycket på att det ska rymmas isolering mellan.
 
Enk Projektet skrev:
Finns ju villor från 60-talet med 95x45 reglar som fortfarande står kvar..... ;)
Vårt hus är reglat med 45x35 (ja fyrtiofem x trettiofem) på cc 1200 och en husbredd på 5,5 meter. Det har hållit utan problem de sedan -62. Nu sitter det visserligen 15mm råspont på insdian så den styvar väl upp det hela lite.
En annan av våra väggar som bär närmare 7 meter har även den 45x35 på cc 1200 men där har man valt att sätta 22mm råspont på bägge sidor om väggen.

Det där med hållfasthet är nog mest snack. :p

Edit:
Med tanke på det Jeppeknaster skriver så bör jag kanske tillägga att den klenare av våra väggar har en bräda på 20x75 på varje sida om de bärande 45x35 stolparna samt ett par liggande brädor på 20x75 för att hålla isoleringen på plats.
Väggen med 22mm råspont har dock inga andra förstärkningar än just 45x35-orna och råsponten.
 
Redigerat:
thestrut skrev:
kikade lite och jag verkar höra till snözon 3.5.

taklutningen blir nog någonstans runt 38 grader om det har någon betydelse

eftersom det gäller 2våningshus så borde det alltså vara likadant som att jag inreder vinden på garaget.

tanken är att även reglas upp med 45x45 på utsidan om det har någon betydelse,

man kanske ska tänka om och köra med osb+gips på hela insidan trots att jag först tänkt plåt för att få det så billigt som möjligt
Jag tror faktiskt inte skivor behövs av anledningen ta ner vertikal last. För att motverka knäckning i veka ledden kommer dina liggande 45x45 fungera utmärkt.

Däremot så får du i princip ingen stabilitet i riktning längs med väggen utan skivor. Den kan vika ihop sig som en fällkniv. Det går att lösa utan skivor, med snedsträvor t.ex. Men skivor är klart smidigast. Dessutom får du något att skruva i på hela väggen, känns rätt skönt i ett garage.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
tack för bra svar!

då använder jag skivor och behöver inte tänka på att 145 or inte ska hålla för taklasten

till våren har man nog glömt detta och måste börja söka här i forumet för att veta hur jag ska göra ;)
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.