Hej
Skall göra en hållfastberäkning för en trästege som jag skall bygga ,
Nån som har en aning hur man gör .

tänkte bygga en stege på 9 meter som skall ligga i 45 grader lutning på ett tak .
Det får vara max 55 cm bred och måste använda minst c24 klassat konstruktionsvirke.
Tänkte ha steg varje 40 cm och använda 45x45 reglar

alla tips uppskattas
 
  • Gilla
Haasted
  • Laddar…
Vad ska den vara för "" Sotaren """ ?
 
J jonaserik skrev:
Vad ska den vara för "" Sotaren """ ?
jag jobbar som plåtslagare och skall göra en stege till mig själv
 
Plåtis och frågar ? Varför i trä, det är ett materiel som på tak som ruttnar med tiden. Varför inte ta en aluminumstege, sätta ben på den, ankra i nock och takfot. Annars med virke om den ska ligga platt på taket så räcker det med 45X95 som längsgående och lika som steg. Behövs inget konstruktionsvirke
 
J jonaserik skrev:
Plåtis och frågar ? Varför i trä, det är ett materiel som på tak som ruttnar med tiden. Varför inte ta en aluminumstege, sätta ben på den, ankra i nock och takfot. Annars med virke om den ska ligga platt på taket så räcker det med 45X95 som längsgående och lika som steg. Behövs inget konstruktionsvirke
Metallstegar repar plåten så det är inte ett alternativ och stegen skall endast användas till ett specifikt arbete, kraven på hållfastberäkning och minst C24 klassat konstruktionsvirke kommer från ett av våra statliga verk.
 
Rickard.
Varför ska den hållfasthetsberäknas när den ska ligga på ett tak?

Om dom vill se nått kanske du kan skicka med styrkan av infästningarna du använt för att sätta fast pinnarna då det är det enda som kommer belastas...
 
Rickard. Rickard. skrev:
Varför ska den hållfasthetsberäknas när den ska ligga på ett tak?

Om dom vill se nått kanske du kan skicka med styrkan av infästningarna du använt för att sätta fast pinnarna då det är det enda som kommer belastas...
Rickard. Rickard. skrev:
Varför ska den hållfasthetsberäknas när den ska ligga på ett tak?

Om dom vill se nått kanske du kan skicka med styrkan av infästningarna du använt för att sätta fast pinnarna då det är det enda som kommer belastas...
Rickard. Rickard. skrev:
Varför ska den hållfasthetsberäknas när den ska ligga på ett tak?

Om dom vill se nått kanske du kan skicka med styrkan av infästningarna du använt för att sätta fast pinnarna då det är det enda som kommer belastas...
Meddelande från det statliga verket ->

1.2 Stege/arbetsplattform Ni ska ersätta den egentillverkade stegen/arbetsplattformen. Det måste åtminstone finnas hållfastberäkningar för konstruktionen, samt använd C24 konstruktionsklassat virke. Se 57 och 58 §§ AFS 1999:3, 3, 10, 11 och 12 §§ AFS 2004:3 samt 9 § AFS 2013:4.

Vi har en gjord av 25x38 läkt idag och det tyckte inte det statliga verket om
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Metallstegar repar plåten så det är inte ett alternativ och stegen skall endast användas till ett specifikt arbete, kraven på hållfastberäkning och minst C24 klassat konstruktionsvirke kommer från ett av våra statliga verk.
Rätt med repor och inget roligt, samt att ytskyddet blir skadat. Ska själv lägga en metallstege med fötter för sotaren, hen har godtjänt att använda en vanlig stege i metall och fötter.
 
Så fantastiskt töntigt.
Tyvärr är ju de flesta hållfasthetsberäkningarna som görs (åtminstone i mindre byggen) baserade på standardfall. Och det finns vad jag vet inga standardfall för hur man konstruerar en sådan stege, eftersom det egentligen inte behövs.
Om jag vore du skulle jag gå till en av de större brädgårdarna och fråga om de har någon bra konstruktörskontakt. En konstruktör skulle relativt snabbt kunna slänga ihop några beräkningar med fina formler som övertalar även en byråkrat. Men du kommer såklart få betala för det.
 
Rickard.
Så otroligt fånigt och okunnigt, en stege liggandes på ett tak bär ju ingenting....

prestandadeklarationen från infästningar och 45x70 eller nått sånt som är så otroligt överdimensionerat så bör dom väl ge sig. Jag tänker 45x70 eftersom det används i så många olika genomtrampningsäkra system på cc 120...
 
Varför inte en godkänd metallstege liggande mot taket med träkortlingar emellan lämpligt fästade i stegens baksida.

Tryckat så ruttnar det inte bort på några år.
 
H Hybro skrev:
Varför inte en godkänd metallstege liggande mot taket med träkortlingar emellan lämpligt fästade i stegens baksida.

Tryckat så ruttnar det inte bort på några år.
Det skall vara en tillfällig stege

Tryckat trä kan man inte ha mot plåt tak , då rostar plåten
 
Är det inte, i just detta fall, enklare att använda en alu stege med skydd mot taket?
 
R RiKr skrev:
Är det inte, i just detta fall, enklare att använda en alu stege med skydd mot taket?
Dessvärre inte
 
Eftersom den ska ligga mot taket så är det väl bara själva stegpinnarna man behöver räkna på? En 50 cm lång pinne som vilar på upplag i bägge ändar och belastas med en punktlast från en fot i mitten är ett av de enklaste belastningsfallen att räkna på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.