Hej
Skall göra en hållfastberäkning för en trästege som jag skall bygga ,
Nån som har en aning hur man gör .

tänkte bygga en stege på 9 meter som skall ligga i 45 grader lutning på ett tak .
Det får vara max 55 cm bred och måste använda minst c24 klassat konstruktionsvirke.
Tänkte ha steg varje 40 cm och använda 45x45 reglar

alla tips uppskattas
 
  • Gilla
Haasted
  • Laddar…
Vad ska den vara för "" Sotaren """ ?
 
J jonaserik skrev:
Vad ska den vara för "" Sotaren """ ?
jag jobbar som plåtslagare och skall göra en stege till mig själv
 
Plåtis och frågar ? Varför i trä, det är ett materiel som på tak som ruttnar med tiden. Varför inte ta en aluminumstege, sätta ben på den, ankra i nock och takfot. Annars med virke om den ska ligga platt på taket så räcker det med 45X95 som längsgående och lika som steg. Behövs inget konstruktionsvirke
 
J jonaserik skrev:
Plåtis och frågar ? Varför i trä, det är ett materiel som på tak som ruttnar med tiden. Varför inte ta en aluminumstege, sätta ben på den, ankra i nock och takfot. Annars med virke om den ska ligga platt på taket så räcker det med 45X95 som längsgående och lika som steg. Behövs inget konstruktionsvirke
Metallstegar repar plåten så det är inte ett alternativ och stegen skall endast användas till ett specifikt arbete, kraven på hållfastberäkning och minst C24 klassat konstruktionsvirke kommer från ett av våra statliga verk.
 
Rickard.
Varför ska den hållfasthetsberäknas när den ska ligga på ett tak?

Om dom vill se nått kanske du kan skicka med styrkan av infästningarna du använt för att sätta fast pinnarna då det är det enda som kommer belastas...
 
Rickard. Rickard. skrev:
Varför ska den hållfasthetsberäknas när den ska ligga på ett tak?

Om dom vill se nått kanske du kan skicka med styrkan av infästningarna du använt för att sätta fast pinnarna då det är det enda som kommer belastas...
Rickard. Rickard. skrev:
Varför ska den hållfasthetsberäknas när den ska ligga på ett tak?