Hej
Kan ni hjälpa till om min budget är en glädjekalkyl eller om det skulle kunna hålla.

Arkitektritat hus, funkis stil 110 kvm bottenplatta, 2 hela plan. Gammalt hus står på tomten idag vilket gör att vatten och el redan är indraget. Rivning av det huset ej inkluderad i nedanstående budget.

Materialsats hus (stommar, mellanbjälklag, tak) har offert på 550 000 + Montering 150 000

Fönster (mycket fönster, stora fönsterpartier) 200 000
Har fått offert mellan 90 000 (pvc) och 350 000 (träfönster)

Grund, platta på mark 250 000 ingen sprängning, men utfyllnad.

Färdigställande invändigt nedervåning (inkl material, mycket eget arbete) 200 000

Kök 120 000

Badrum nedervåning 60 000 (väntar med badrum på övervåning)

Värme + VVS 150 000

Ventilation 50 000

Elinstallation 75 000

Målning, golv 100 000

Oförutsedda utgifter 100 000

Totalt ca 2 000 000
 
  • fasad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nyahuset1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
Har ju inte direkt sten koll på detta men tycker rent att kök 120 och vvs-värme 150 är på tok för lite. Beror ju lite på vad du menar ska ingå i dessa posterna men kök med vitvaror och montering för 120 blir nog ett rätt enkelt kök skulle jag tippa.
Sedan värmen + vvs beror ju helt på vad du ska ha. Enkla luft-luft pumpar eller bergvärme med vattenburen golvvärme i båda planen. Tycker hus som helst det lät lite på den posten.

Glöm förresten inte av att du har en trädgård oxo, den är låååångt från gratis att fixa till. Man vill ju inte bo med en leråker runt sitt nya hus.
 
Kom ihåg alla kringkostnader

Markundersökning
Bygglov med utstakning osv
byggfelsförsäkring
Kvalitetsansvarig
Rivning är dyrt men du skrev att det ej var med i kalkylen!
Byggbod
Byggtoa
Byggel
Trädgård
garageuppfart
garage/uppfart
container
byggställningar
snöröjning
utebelysning
värmesystem
ventilationsbesiktning av sotare
kamin med skorsten och besiktning
Badrum nere låter billigt
el låter också ganska billigt
tv-antenn
gardiner
persienner
altan/uterum
markiser
plåtarbeten för olika vinklar osv
Målning och golv låter också billigt
extra osb/spån bakom gipsväggarna
plåtvinklar i väghörnor för att förhindra sprickbildning
larm
mm mm
ALLT blir gärna dyrare än man tänkt sig
 
  • Gilla
Johan Fraxinus
  • Laddar…
Tack för hjälpen!

Lite kommentarer:

Kök på 120 tror vi att vi klarar oss på. Ett kvik kök med bänkskivor för ca 60' och sedan vitvaror för lika mycket. Uppsättning av oss själva..

Värme känns svårare. Räknade med golvvärme i grundkostnaden och sedan en luft-vatten värmepump.

Viss el ingår i stom-kostnaden och sedan tillkommer el för spottar, utebelysning etc.

bygglov, KA och övriga kostnader har vi exkluderat medvetet.

Eftersom det fanns ett hus på tomten så är trädgården i hyfsat skick även om det kommer behövas läggas på mer jord och gräs....ett oavslutat kapitel....

Men oj vad lätt det är att underskatta kostnaderna

Jag fortsätter med budgeten :)
 
Tycker det ser skapligt ut.

Är du noga med att ta in fasta priser av alla hantverkare, el, VVS mm så är det inte omöjligt att klara denna budget. Du verkar ju ha skaplig koll på vad du kan förvänta dig för pengarna också. Tar du in fasta priser och skriver avtal och håller stenkoll på utgifterna så bör du klara det. Men var noga med att inte "sväva" ut i dyra tillval och material för då ryker pengarna snabbt.

Kök: 120.000:- låter bra tilltaget. Vårat kök gick lös på 68.000:- men då höll jag på ett halvår med att köpa in bra och billiga vitvaror och sedan satte vi in ett IKEA kök och gjorde jobbet själva. Ingen lyx men ett mycket bra och funktionellt kök. Detta med kök kan bli precis hur dyrt som helst och hur man upplever en budget beror givetvis på vilka referensramar man utgår ifrån.

VVS: Om du tar in golvvärmen i priset på plattan på mark och lägger golvvärmerören själv klarar du dig bra. Jag betalade 42.000:- för installation av frlvp Nibe 360p. En luftvärmepump blir lite dyrare men det vet du säkert. Vatten och avloppsledningar ser du också till att de är förberedda i plattan och sedan är det bara att koppla in och dra lite utvändiga kromrör. På denna post tror jag säkert att din budget kan hålla, men du måste ha koll.

Badrum: Ja här kan det kosta precis hur mycket som helst så det gäller att veta vad man vill ha och är beredd att betala. Då du har en budget så är det bara att rätta mun efter matsäcken.

Ventilation 50 000: Ja det är väl realistiskt, kan dock bli lite knappt om du ska ha FTX och inte monterar det själv.

Elinstallation 75 000: Det bör du klara om du inte ska ha alltför avancerade grejer.

Målning, golv 100 000: Rejält tilltaget, jag klarade mig med ca hälften.

Oförutsedda utgifter 100 000: En slant som kan visa sig vara bra att ha om något oförutsett inträffar.

Färdigställande invändigt nedervåning (inkl material, mycket eget arbete) 200 000: Låter mycket, men jag vet inte exakt vad som ingår. Är det enbart arbetstid för snickare och du tänkt göra mycket själv låter det mycket. Jag betalade ca 100.000:- för mina invändiga snickerier, men då ingick inget material för det ingick i husleveransen. Det enda jag gjorde själv var att sätta golvlist, innerdörrar samt fönsterbänkar och fönsterfoder. Förvisso hade vi duktiga snickare som jobbade effektiv men dubbla pengen ska det väl inte behöva kosta.

Då jag jämför vårat bygge så ska jag beskriva det.
Enplanshus i vinkel på 130m2, vidbyggt kallgarage 36m2. Platta på mark med vattenburen golvvärme. Frånluftsvärmepump och då frånluftsventilation med ventiler i vägg.
Slutkostnad allt inräknat ca 1.600.000:-

Du kan PM:a om du vill ha hela budgeten och utfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.