Hejsan gott folk!

Okunnig och orolig som man är så undrar jag vad som händer med mitt tak. Se bilder:

Spricka i taket synlig på en vitmålad yta, oro över skicket på inomhustak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med sprickor synliga i belysning från infällda spotlights i flera rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte om det syns så tydligt men har sett det både i vardagsrummet, ena sovrummet och lite i badrummet. Hur fixas detta? Ska man ta hem en målare och bara måla över?

Alla tips tas emot! :)
 
harry73
Nej det syns inte väldigt tydligt, men jag ser några veck och några skruvhål där antingen skruven trillade ur eller spackel ramlade av.

Något händer med ditt tak.

Har du vattenskador någonstans? Tecken på sättningar eller börjar nockbalken hänga?
 
harry73 harry73 skrev:
Nej det syns inte väldigt tydligt, men jag ser några veck och några skruvhål där antingen skruven trillade ur eller spackel ramlade av.

Något händer med ditt tak.

Har du vattenskador någonstans? Tecken på sättningar eller börjar nockbalken hänga?

Hejsan,

Var uppe på ena delen av vinden men där är det torrt och fint - inga tecken på vatten/fukt. Har heller inte sett några tecken på sättningar eller att nockbalken börjar hänga. Ska man ta in en snickare som kollar på detta?
 
harry73
Berätta lite tydligare vad vi ser på dina bilder och var skadorna finns.

Förvarar du saker på vinden? eller har ni gått på vinden?
 
Hej Harry,

Grannen var inne hos oss igår och då passade jag på att fråga honom (grannen är en riktig handy man). Han sa att det var gipsskivorna som har släppt vid skarvarna. Han gav tips om hur vi kan åtgärda det men vill helst inte ha en massa damm hemma hos då vi har en 9 månaders liten prinsessa.
 
  • Gilla
Bykof
  • Laddar…
Fast gipsskivor släpper normalt inte så av sig själva.

vad är historiken:

Hur gammalt är huset?
Har huset byggts om/ut nyligen (nyligen = mindre än 5 år sedan)?
Har något ändrats på vinden nyligen, mer isolering, arbetet med taket, nya takpannor osv?


Försök ta lite tydligare bilder på skarvarna, eller vad det är som släppt. Är det skruvhål vi ser?
 
Skrapa bort färgen, ta bort skruvarna, dra in nya och spackla. Sedan rollar du bara hela taket. Det fixar du över helgen!
 
H hempularen skrev:
Fast gipsskivor släpper normalt inte så av sig själva.

vad är historiken:

Hur gammalt är huset?
Har huset byggts om/ut nyligen (nyligen = mindre än 5 år sedan)?
Har något ändrats på vinden nyligen, mer isolering, arbetet med taket, nya takpannor osv?


Försök ta lite tydligare bilder på skarvarna, eller vad det är som släppt. Är det skruvhål vi ser?

Hejsan

Det är inte skruvar ni ser på andra bilden utan spots. Det är mer att färgen har släppt vid skarvarna. Tänk att du har en hinna av färg som binder ihop skivorna. Den här hinnan har släppt vid skarvarna.

Ingenting har ändrats på vinden men däremot har frun varit där uppe lite på sistone och flyttat runt saker. Hon är dock lätt som en fjäder och vi har inga tyngre prylar där uppe.
 
harry73
Kan det vara så att ni inte har ett riktigt golv på vinden och att frun gick på innertaket? Det är inte konstruerat för att gå på eller ställa saker på. då är det lätt hänt att innertaket släpper. Det är inte ens sagt att man kan ställa saker på vinden så ta det väldigt försiktigt däruppe.
 
harry73 harry73 skrev:
Kan det vara så att ni inte har ett riktigt golv på vinden och att frun gick på innertaket? Det är inte konstruerat för att gå på eller ställa saker på. då är det lätt hänt att innertaket släpper. Det är inte ens sagt att man kan ställa saker på vinden så ta det väldigt försiktigt däruppe.
Vi har ett ”ordentligt” golv på den delen av vinden så tror inte det är ngn större fara...

Jag har sett det i vårt sovrum oxå och ovanför vårt sovrum har vi bara en kallvind - där är vi aldrig. När vi flyttade in juli 2017 så målade vi om överallt och det syntes ingenting. Nu har det börjar synas igen. Just det! Innan vi köpte huset så såg jag samma fenomen när vi var på visning . Frågade mäklaren/tidigare ägare och de förklarade varför det var så (minns inte exakt anledningen). Kan minnas att jag frågade besiktningsmannen oxå och han sa att det var ingen fara.
 
harry73
Då vill (inner)taket röra på sig (variation i temperatur och fuktighet). Inget konstruktivt problem, men då får man ta hänsyn till det nästa gång man målar taket
 
harry73 harry73 skrev:
Då vill (inner)taket röra på sig (variation i temperatur och fuktighet). Inget konstruktivt problem, men då får man ta hänsyn till det nästa gång man målar taket
Hej Harry,

Detta var exakt vad min granne sa oxå. Han rekommenderade att spackla ordentligt vid skarvarna, slippa ner och sen måla. Detta är det ”bästa” för en mer långsiktig lösning. Han sa dock att det kommer släppa igen förr eller senare men en ordentlig spackling kan fördröja processen med att det släpper. Delar du hans åsikt?
 
O Ozzman skrev:
Hej Harry,

Detta var exakt vad min granne sa oxå. Han rekommenderade att spackla ordentligt vid skarvarna, slippa ner och sen måla. Detta är det ”bästa” för en mer långsiktig lösning. Han sa dock att det kommer släppa igen förr eller senare men en ordentlig spackling kan fördröja processen med att det släpper. Delar du hans åsikt?
Vissa hantverkare lägger en latexfog i skarven för att det skall hålla bättre. Vet dock inte resultatet. Men då det inte är något kvalificerat arbete borde du kunna göra detta själv på ett par tre dagar.
 
J Jeppenator skrev:
Vissa hantverkare lägger en latexfog i skarven för att det skall hålla bättre. Vet dock inte resultatet. Men då det inte är något kvalificerat arbete borde du kunna göra detta själv på ett par tre dagar.
Jeppe, tack för dina svar! Tyvärr men jag har tummen mitt i handen. :cry: Vi får nog ta in nån som gör detta för oss...
 
harry73
När du handlar färg/spackel, fråga då efter efter en elastiskt variant som kan ta upp små rörelser. Köp i en bra butik där de kan ge bra råd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.