Hej!

Vi har ett garage på 8.5x5.5m, Garaget är delat i en garagedel på 28m2 och en "kontors/ungdomsrums-del" på runt 18m2.
Garaget är lite "kort" för nya bilen (okej..det är en halvmeter fritt framför och bakom...) och kontorsrummet (med egen ingång) används mest till att förvara vinterkläder, pantflaskor och annat skräp i väntan på att man skall orka sig ner till återvinningsstationen.

Nu är det så att vi råkade ut för en liten brand i garaget och har hållit på att sanera detta och således tömt det helt på innehåll. Väggar och tak skall målas om.

Så häromdagen slog det mig...man kanske skulle plocka bort skiljeväggen och göra ett större garage i hela byggnaden!
Det skulle ge större plats för bilen, cyklar och hyllor...dessutom skulle man få in en stor bilbana i taket och med tiden (när barna blivit större) även få in ett pingisbord!

Uppvärmningen skulle oxå bli bättre om man bara hade ett rum att värma och då montera en luftvärmepump istället för el-radiatorer som det värms med nu.

MEN...innan man kan fundera mera så är ju frågan...vad händer om jag plockar bort väggen. Kommer taket ge vika när det hamnar snö på det, eller är konstruktionen såpass stabil att det funkar även utan detta "stöd"!?

Skickar med 2 bilder som visar bild på garaget och huset samt hur garaget är uppbyggt.

Enligt konstruktion och dimensioner...skulle garaget klara sig bra även utan skiljeväggen?
 
  • 4.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den väggen är nog inte bärande åt taket däremot skulle den kunna ha en stabilliserande funktion. Om jag nu inte tolkar ritningen alldeles galet.

Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.