Jag behöver en bedömning på följande huvar, personligen tycker jag de inte ser bra ut men jag är ingen plåtslagare. Takläggarna ska byta plåten runt huvarna och detta är resultatet. Vad tycker ni på forumet. Kan jag be de göra om det?
Tak med svart ventilationstrumma och nyinstallerad plåt som ser dåligt utformad och monterad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationshuv monterad på tak med synliga plåtarbetsdetaljer och bytarbete runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det som du är missnöjd med?
 
Tidigare så var sidorna raka ner mot taket mer stilrena, inga uppvik av plåtkanter.
 
K Kent-O skrev:
Tidigare så var sidorna raka ner mot taket mer stilrena, inga uppvik av plåtkanter.
OK, jag förstår.
Men jag tycker faktiskt att detta ser bra ut.
Vi får väl se om det finns någon plåtslagare här som tycker annorlunda.
 
Jag har också lite svårt att se ”problemet” , är det vecket ner mot takpannorna?

Redigera dina bilder med någon pil så blir det lättare som pekar på problemet

Protte
 
Så där ser det ut om takläggarna själva gör plåtarbeten oftast . är inget fel på konstruktionen i sig. Estetiskt kan man ha synpunkter ( ser för jävligt ut tycker jag )
är plåtslagare
 
Redigerat:
  • Gilla
Detärlagött
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Estetiskt kan man ha synpunkter ( ser för jävligt ut tycker jag )
är plåtslagare
Vad exakt är det som ser så hemskt ut i en plåtslagares ögon?
Och har det någon betydelse för funktionen?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad exakt är det som ser så hemskt ut i en plåtslagares ögon?
Och har det någon betydelse för funktionen?
sidobitarna går högre än framstycket där dom möts på ena , bör ligga i samma höjd , vet inte hur det ser ut i bakstycket .
Falserna där plåten viks , är så kallade fjärilsfalser , med iklipp i plåten . Funkar bra om falsen dubbelfalsas dock är det endast enkelfalsat på bilden .
oklart hur långt bakstycket går upp under pannan. bör vara minst 200 mm
för att nämna några saker
 
Har sett värre plåtjobb än det där, får nog anse det ok.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
sidobitarna går högre än framstycket där dom möts på ena , bör ligga i samma höjd , vet inte hur det ser ut i bakstycket .
Falserna där plåten viks , är så kallade fjärilsfalser , med iklipp i plåten . Funkar bra om falsen dubbelfalsas dock är det endast enkelfalsat på bilden .
oklart hur långt bakstycket går upp under pannan. bör vara minst 200 mm
för att nämna några saker
Jag har en plåt som de har gjort mellan villa och förrådsbyggnad kan du vänligen kommentera vad du tycker om denna plåt.
Översiktsbild av anslutningen mellan takplåt och svart mellanplåt vid byggnad, med en persons skor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en svart plåt som förbinder två byggnader, med smuts och skräp på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på svart tätningplåt mellan byggnader med synliga skador och rester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåtdetalj mellan tak och byggnad, visar övergång med tätningsmaterial och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takanslutning med plåt mellan villa och förrådsbyggnad som visar plåtdetaljer och övergången mellan taken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutningsplåt mellan tak på villa och förråd med synlig trästruktur och rödfärgad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Anslutning med plåt mellan två byggnader täckt med smuts och spindelnät, indikerar behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som dom tråcklat på lite.
Jag hade liknande situation när jag bytte tak, bad en plåtslagare göra såna där detaljer dom gör jobbet bäst och snyggast.
Iofs var det lätt att samordna för min del då jag la själva taket själv.
 
Är bedrövligt ut

Har du möjlighet så ta dit en riktig besiktningsman . En som kan tak alltså.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för alla svar
 
Är tvungen att ta upp tråden igen. Jag har en fråga om min plåthuv som ni sett tidigare i tråden. Jag krävde att takläggaren åtgärda uppviket inuti plåthuven till 300mm, takläggaren gjorde bara misstaget att limma fast plåthuven ihop med genomföringen.

Detta resulterar i att jag inte kan lyfta bort hela plåthuven utan att förstöra den? Någon som vet om detta är fackmässigt. Sunt förnuft säger nej, men står det någonstans?
Plåthuv installerad på tegelpannor med synligt uppvik och fastlimmad genomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pappen skall gå upp på själva ventröret så det blir tätt. Venthuven skall i princip vara lös som du bara trär på.

Edit. Kan skilja på olika modeller naturligtvis
Vet inte hur.din huv ser ut invändigt
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.