Klacken räcker inte.

Jag har 50 effektiv klack på mina 1 meters element och det är absolut minimum på 1 meters vid lägsta bärighetsklass.
Jag har tyvärr druttat bort mina konstruktionsritningar men jag skulle tro att du ska ha åtmistånne 80 effektiv klack dvs 95 från kant till kant på 1.50 element.

Har för mig att att starka har mått på sina element på nätet.
 
Risken är att du då istället knäcker muren i den del som har för dåligt "fotfäste".

Visst går det att bygga en mur som med säkerhet står emot i alla fall men jag har inte kunskapen för att dimensionera den.

Fattade jag det rätt så hadde du fyllt upp för att bygga garaget också. Iom det så kan även dessa massor utsätta muren för ett sidotryck. Dessutom står både garage och bil där vilket innebär en häftig kostnad om det skulle röra sig där.
 
Hemmakatten
Vi har gjutit en mur 20 cm tjock. Höjdskillnad mellan marknivåer på ut- och insidan är ca80 cm. Muren ligger ca 80-100 cm under lägsta marknivå, sulan är 110 cm bred. Marken innanför muren (den med högsta marknivå) beräknas klara ca 800 kg. En bil kräver 1500 kg per kvm för att det inte skall bli sättningar.
Fundera på om det inte är värt nån tusenlapp till en konstruktör så att muren håller. Himlans tråkigt att chansa och att muren rasar om några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.