Vi tycker att det är lite mörkt i köket och vill ta bort det yttre vitrinskåpet för att istället installera låga köksskåp som en längre sittbänk med samma luckor som i köket.

Vitrinskåpet är nu nedmonterat och min fråga är; Kan jag såga av upphängningslisten till det yttersta överskåpet och lita på att det fortfarande är stabilt nog för att hålla porslin etc eller förloras mycket av stabiliteten från att vitrinskåpet togs bort då ett par skruvar satt från det ena skåpet in i det andra?

Skåpen verkar främst hänga på listen som är borrad i väggen och borrhålen verkar vara var 6:e hål i listen, så den yttersta delen av listen kommer inte stödjas av en skruv i väggen förrens uppskattningsvis 12 cm in från skåpkanten. I värsta fall får jag hitta en snygg lösning att täcka den utstickande listen på?

Ett modernt kök med grå skåp, vitt kakel och bänkskivor, samt gul vägg. Köksvägg med skåp och undermonterad LED-belysningslist, neutral färgsättning, hörn vy. Vit elledning längs grå vägg, hörna, smutsfläckar, vit apparat med etikett, skruv, otydligt perspektiv, interiör detalj. Hörn av rum med öppen elektrisk anslutningsdosa och synliga kablar.
 
Karrock
Hej och välkommen till forumet!

Den går att kapa om den är installerad rätt. Skruvarna mellan stommarna är inte för bärighet på det sättet. Men, för att vara säker kan det vara bra att hänga ned nästa skåp så blir det lättare att kapa, och då ser du om skenan är skarvad där, eller behöver någon extra skruv.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
svårt att se bilderna är så små
 
Det ska inte vara några problem att få i en till skruv i skenan, längst till vänster. I hålet längst bak i skåpet bör det gå att komma åt. Finns inget hål just där, så går det att borra ett hål i skenan.

Enligt min åsikt är det dock synd att ta bort vitrinskåpen. De var väldigt snygga i det köket. Fanns/finns inte möjligheten att få mer ljus med någon/några typer av belysningar?
 
Kolla så att skenan är uppskruvad ordentligt så ska det inte vara några problem
 
Hej igen och tack välkomnande och för alla svar! Det gav mig lite mer att gå på när jag nu undersöker upphängningen av det yttre skåpet.

Jag fick förståelse för att skruvarna in i vitrinskåpet inte alls hade något med upphängningen att göra utan att den viktigaste säkerheten sitter i metallisten. Det verkar som att metallisten inte är skarvad, så långt in jag kunde undersöka, vilket var en bit in på nästa skåp. Antingen är den skarvad längre in eller i ett helt stycke hela vägen. Jag kunde också tyckas mig skymta minst tre skruvar i listen bakom detta skåp(kan vara 4 då jag inte såg så hela vägen till andra änden av skåpet) vilket är samma ratio av skruv som hållt uppe vitrinskåpsdelen, så det borde väl vara stadga nog?

Vitrinskåpen var snygga i köket men vi väljer bor dom delvis för ljusinsläppet då det är ett väldigt litet fönster i köket men också för att matplatsdelen är väldigt liten så vi ökar sittplatserna genom att bygga en sittbänk med förvaring längs hela väggen istället.
 
Tror att det är skruvat enligt IKEAs instruktion då så bara att såga av och gå vidare.

Skönt att slippa det mörka hörnet om inte annat
 
  • Gilla
Hemika
  • Laddar…
Jag vill i efterhand tacka för hjälpen i denna tråd. Allt har gått bra och vi är mycket nöjda med att fått både mer ljusinsläpp, ett mer socialt kök och använda ytan mer effektivt. Vitrinskåpet står nu hos en familj som längtade efter att få ett sånt :)

En liten notis om jobbet är att jag är oerhört nöjd över att ha byggt en helt knarrfri bänk! Detta gjorde jag mycket genom att bland annat använda tunn kork på rulle mellan skåpen och skivan man sitter på. Och strategiskt placerade skruvar. Jag har också fogat för första gången och jag känner att resultatet blev kaxigt bra! Jag valde att inte sätta handtag på skåpen eftersom man ofta sitter med benen nere. Planen var tryck-öppna men skippade detta med då man inte heller vill råka öppna ett skåp. Lådorna innehåller mest sällskapsspel och pussel så nära till hands i det sociala köket. En bonus är att det blev en liten kokbokshylla i hörnet för kokböcker man sällan använder. :)

Här är lite före och efter bilder som jag hade tillgängligt. Jag håller på och syr en sittdyna och inreder häng-hörnan, så det är inte klart, men jag tyckte ni kunde få se hur visionen var tänkt OCH att jag själv som läser gamla trådar alltid uppskattar att få läsa eller se lösningen som valdes till frågan som ställdes.
 
  • Kök med grått vitrinskåp, ett bord med vit duk och fyra stolar. Bordet har glas, en skärbräda, och sysaker. Väggen är varm gul med en hängande korglampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå köksskåp med glasdörrar och handtag i ett ljust renoverat kök med en skärbräda och köksredskap på bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå förvaringsbänk med ljus matta och kudde i ett kök med senapsgula väggar och gråa skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått skåp mot en gul vägg med en sittplats täckt av en ljus dyna. En kudde med geometriskt mönster ligger mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Nu saknas bara ryggstödet på väggen 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.