Vi håller nu på med golvet i ett badrum och har nyligen fått alla vattenledningar och avlopp installerade. Så nu består golvet av vanligt 22 mm golvspån. Nästa del ska ju då bli golvvärme, armering och flytspackel. Men för att golvet inte ska bygga onödigt mycket så funderade jag på att fräsa in golvvärmeslangen i spånskivorna.
Redan innan bygget drog igång så pratade jag med en snickare om detta och han sa då att om jag använder de färdigfrästa skivorna så kommer jag att behöva ytterligare ett lager golvspån eller likvärdigt ovanpå för stabiliteten. Men jag kommer nu använda 12 mm slang och de färdigfrästa skivorna är anpassade för 17 mm, så jag behöver inte samma djup.

Går det att köra med detta eller blir det för klent: 22 mm golvspån > 12 mm frästa spår > primer > armering > flytspackel > tätskikt > klinkers?

Bifogar en bild på hur det såg ut när hela golvet var utrivt. Ungefär cc 30 och rummet är nätt och jämt 4,5 kvadrat.

IMG_20150412_175115.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade inte fräst, men det håller nog. Däremot ökar risken för sprickor.

Är det för sent att lägga in fler golvbjälkar?
 
Mja, golvspånet är både skruvat och limmat så det är rätt så drygt att få lös igen.

Jag kan ju annars fräsa, låt säga 8 mm djupt istället. 4 mm som sticker upp gör nog inte så mycket.

Jag tänker dock inte ta några risker om det finns risk för sprickbildning.
 
Jag har fräst idag 18mm djupt för 17mm slang- inga problem,du ska ju flytspackla sedan också.Om du använder varianten som är förstärkt med fibrer behöver du ine nån armering heller.Beror lite förståss vad du kommer att lägga på överst -är det klinker, så måste du ha 2st golvgips limmade med speciallim för att ge lite flex till underlaget.
Annars vore trevligt höra om andras "specialprojekt" hur det har fungerat med lite längre perspektiv.
Jag lade el-värme till köket med dennakonstr. och det har fungerat utmärkt.Inte ens antydan till sprickor etc
efter fem år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.