Hej,
Skulle vilja höra från er vad ni tror om följande konstruktion under en kakelugn;
1) ca 20cm singel
2) 20 cm frigolit (vit)
3) ca 10 cm fiberarmerad betong, dyrare variant avsedd för brofundament

Från färdig betongnivå har jag ca 15 cm upp till färdigt golv. Jag har förberett ett hål för kakelugnen redan. Övriga golvet vilar på ett lager med träbjälkar men där kakelugnen skall stå har jag möjlighet att gjuta, mura leca eller annan lösning.

Vad skulle ni råda mig att göra map fundament upp till färdigt golv?
Klarar frigoliten under den befintliga betongplattan den tyngd som kakelugnen har ca 1,5 ton fördelat på ca 82cm diameter för kakelugnen? Skall man göra avbärning med I-balk el.dyl in i murstocken?

Tacksam för alla era kloka erfarenheter.:)
 
Kan du inte ta Leca?
Är frigolit viktigt. Mössen kanske bygger bo där.
 
1500 kg x10 N/kg / (0,82^2 x 3,14 /4) = 28 kPa utan att räkna in belastningen av fundamentbetongen. Högkvalitativ EPS ligger väl på S200, dvs 200 kPa korttidslast. Så du bör ha en del marginal redan där.
 
Okej nu skall jag som lekman försöka räkna lite på det:
Area för cirkel med diameter 82 cm = 0,5281 m2
0,5281*1500kg = 792,15 kg/m2 i belastning
Vi avrundar uppåt och säger 800 kg/m2 vilket i kPa blir 7,845 kPa, vilket vi igen avrundar uppåt till 8 kPa.
Sedan går vi in på Finjas hemsida och kollar upp vad cellplasten kan bära under lång tid:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/cellplast-teknisk-specifikation.pdf
Säg att du kör S100 kvalitet på cellplasten så har du en god säkerhetsmarginal på 3-4 ggr jämfört med belastningen om jag räknat rätt.

Problemet kan nog snarare bli att eftersom (om jag förstått rätt) det bara blir en liten platta du gjuter på kanske 1x1 m så kan den börja tippa med åren så jag hade förankrat med gjutrör i botten enligt metoden som Tyresö ger i denna tråden, hade även slängt i några 12mm järn i plattan bara för att:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/157170-gjuta-liten-platta-till-markstativ.html

Sista biten till golvet hade jag nog teglat upp även om lecablock tekniskt sätt lätt skall kunna bära lasten.

Förmodligen blir detta överdimensionerat för dina behov men det är metoden jag hade valt, finns säkert någon som kan komma med en elegantare lösning.
 
Helioz, jag har inga kommentarer till konstruktionen du föreslår, men beräkningen ser inte rätt ut. Du skall dividera tyngden med arean, inte multiplicera. 1500 * 9,81 / 0,5281 = 27,9 kPa. Då blir det inte mycket till säkerhetsmarginal.

Erik
 
Avemo tack för rättningen, gjorde en miss där!
Jag skulle med det rätta värdet titta på minst S200 klass på cellplasten istället, precis som det rekommenderas ovan.
 
Redigerat:
Helioz och Avemo,
stort tack för era synpunkter och uträkningar. Jag misstänkte att det inte skulle hålla med den "vanliga" EPS kvaliteten jag har under betongplattan.

Det var därför jag lutade åt att förstärka med I-balkar som förankras i murstocken. På det viset borde man få en rejäl avbärning av tyngden så att man kommer innanför marginalerna för långtidslast. Det är en hörnplacering som gäller och jag tänkte att man kunde sätta en balk vinkelrätt på vardera vägg till hö o vä och sedan en rakt ut från hörnet dvs i 45° vinkel som möter de andra två balkarna.

Alternativet till avbärning blir väl i så fall att bila upp betongplattan, ta bort friggen och gjuta ända upp.

Vad tror ni är bäst resp enklast?
 
Avemo,
I din uträkning hade du värdet 9,81. Vad är det och hur kommer det in i kalkylen?
 
Är värdet på g (tyngdkraftskonstant) när du vill räkna om massa till kraft.

F=m*g dvs Kraft (Newton) = massa (kg) * g (konstant (m/s^2))

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.