Beställde nyligen en ny markis från en leverantör som de installerade.
Då det blev fel i beställningen på deras sida mot sin tillverkare skickades en kortare fyrkantsbalk än vad som mätts upp.
Deras lösning var att förlänga balken genom att fästa in en balk med mindre dimension inne i markisbalken och sedan trä på en kortare balkdel och skruva fast den mot den mindre. Den kortare balkdelen fästs sedan i det yttersta takfästet som satts i takstolen (Se bilder).

Jag har bett om en ny helt balk i rätt längd då jag känner mig osäker på om denna lösning kommer hålla över tid och att en hel balk bör vara mer hållbar än en skarvad, samt att jag inte tycker det ser speciellt snyggt ut.

Deras svar är att skarven garanterat kommer hålla samt att de kan göra om skarven så att skruvarna vinklas in mot väggen istället.

Så nu behöver jag lite faktabaserade råd:
1. Är denna typ av balkförlängning hållbar? Har sett markisbalkar som vridit sig och tänker att en skarv ofta försvagar en konstruktion.
2. Gällande skruvarna som de fäst balkförlängningmed; Om det är olika metall i balk och skruv bör väl den svagaste metallen till slut korrodera?

Ska jag stå på mig om att få en ny balk eller är deras lösning likvärdig?

Tack på förhand!
 
  • Skarvad markisbalk fastskruvad med mindre balkinsats och balkdel under takfäste
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En markisfäste med förlängd balk synlig, monterad mot en vit takyta, med skruvar och fästdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det håller bra och är lika starkt som den övriga balken om den passar ini utan glapp.
 
  • Gilla
Björn B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.