Ska renovera badrummet i huset och söker efter en duschlösning som håller tätt. Dock vill jag inte ha en onödigt klumpig lösning.

Duschen ska vara i ett hörn med maxmåtten 80x90 och det går inte att ha en sidoingång.

Håller duschdörrar tätt? Vad är er erfarenhet? För jag vill inte behöva gå med golvskrapan efteråt.

Letat efter en lösning med fast golvprofil i dörren, men det verkar inte finnas. Speciellt inte i 80x90 eller 80x80.

Såg att Hafa hade en golvprofil som kan monteras just utanför deras duschdörrar. Bygger nån millimeter och stoppar eventuellt läckage.

Såg den i en video av en slump. http://www.hafa.se/sortiment-badrum/duschar/duschhorn/igloo-r-golvprofil

Duschdörrar är ju enkelt och snyggt, men kommer jag svära när dom inte håller tätt? Vad rekommenderar ni?
 
  • Gilla
Timpans
  • Laddar…
Mina duschdörrar har en gummilist undertill, med fall så glipar de lite på några ställe. Skvätter ut max någon centimeter. Jag är nöjd (säger iofs inte dig något😀). Vi drar ut mer vatten när vi kliver ut ur duschen. Listen håller nog inte helt tätt om fallet är knasigt.

Golvvärme gör att det torkar fort.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om fallet är korrekt kommer det att funka.
 
Min erfarenhet av släplister undertill på duschdörrar är att de håller 2-4 år. Sedan har de spruckit, blivit missfärgade eller för hårda.
 
Många tillverkare har släplister som reservdelar. Men bör ju gå att byta oavsett märke.

Duschhörnet kommer att vara nära dörren till badrummet, men jag får väl vara noga med att poängtera att dom inte slarvar med fallet.

Är det någon som har erfarenhet av Hafa golvprofil/golvlist eller liknande? Verkar främst användas om fallet är felaktigt. Borde ju även gå att montera i efterhand om man märker att det inte sluter tätt.
 
Släplisten samlar smuts och blir äcklig snabbt. Det är betydligt fräschare att köra utan. Vi använder en golvhanddduk som vi lägger ett par cm utanför duschdörren som tar det lilla som stänker ut. Praktiskt att kliva ut på när man är klar också. Bara att hänga upp på handdukstorken när man är klar.
 
Smart tips.

Så den samlade uppfattningen är alltså att dom fungerar rätt bra. Visst läckage får man räkna med och släplisten blir snabbt gammal och behöver bytas.

I mitt andra badrum har vi duschväggar, men det läker framför allt i hörnet just under gångjärnet. Men det beror nog på att släplisten är nån millimeter kort och inte riktigt sluter tätt. Plus att hantverkarna inte lyckades få till fallet helt och hållet.

Ingen som kan tipsa om en lösning med fast golvprofil och en hel dörr (80x90)?

Ingen som har erfarenhet av golvlister likt Hafas?
 
C
Om fallet är bra fyller släplister osv. inte så mycket funktion. Då funkar det lika bra med ett duschdraperi. Du drar ut mer vatten på golvet när du kliver ur duschen än det lilla som stänker ut under dörrarna.

Annars är ju de olika varianterna av skjutdörrar av naturen försedda med en golvskena som skulle kunna fungera som "stopplist" förutsatt att den är monterad tätt mot golvet. Men då ställer ju å andra sidan fallet istället till problem eftersom du då vill undvika att det blir en alltför stor glipa att täta mellan golvet och skenan någonstans längs skenans längd. Du kommer förmodligen också irritera dig på att det inte går att skrapa ner vatten utanför duschväggen i golvbrunnen vid t.ex. rengöring av golvet + silikonfogar som snabbt blir fula. De där gummilisterna som limmas mot golvet tenderar också att bli ofräscha ganska snabbt.

Nä satsa på ett bra fall om du ändå skall göra om golvet och lös eventuella problem i efterhand om fallet inte skulle bli bra.
 
Redigerat:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har en IFÖ dusch, kan ej exakta måtten, men ungefär de som efterfrågades. Liten springa i underkant, men rinner inte ut särskilt mycket och det som rinner ut rinner tillbaka.
 
Det där var kusligt likt mina föräldrars dusch, samma hörn och färger. Dom har silikonfog i nederkant som bytts ut efter många års användning.

Jag kan dock inte ha hörningång då det kommer ett badkar där. Vilket gör att öppningen blir väldigt begränsad.

Skjutdörr fungerar inte heller - då en dörr på 90 max får 45 ingång, vilket jag tycker är för litet.
 
peteng-1 skrev:
Skjutdörr fungerar inte heller - då en dörr på 90 max får 45 ingång, vilket jag tycker är för litet.
Det håller jag med om. Fungerar nu, men kommer vara omöjligt att ta sig in med rollator om det skulle behövas nån gång.
 
C
peteng-1 skrev:
Skjutdörr fungerar inte heller - då en dörr på 90 max får 45 ingång, vilket jag tycker är för litet.
Finns 3-delade skjutdörrar som ger närmare 60 öppning på 90 cm.
Det finns också varianter där dörren viker sig.
Kör man rollator så ställer nog golvlisten nog till det oavsett hur bred öppningen är.
 
Redigerat:
Vi har en Hafa igloo R 80x90 duschhörna och är nöjda. Gångjärnen löper längs hela glasdörren och avslutas med en klack uppe och nere som dörren står på. Klacken är ca 2cm så man kommer alltså att få en ganska stor glipa under dörren om man inte använder den medföljande släplisten.
Jag pillade dit släplisten men den når inte ända ner så det stänker ut en del. Ska byta till en högre släplist så snart jag får tummen ur. Vilket år som helst nu..
I vårt fall fäller vi alltid undan väggarna efter vi duschat vilket ger mycket extra utrymme. Därför hade jag inte velat ha en golvmonterad list som man går och snubblar på och som försvårar städningen.
 
Hafa Igloo C finns i rätt storlek och har ett rimligt pris. Så det är helt klart ett alternativ! Ska känna lite på den i butik då jag vet att den finns monterad i stan.

Hafas golvprofil för Igloo-serien verkar endast vara nån millimeter hög i silver. Så jag gissar att den bara stoppar eventuell läckage och risken att slå tårna är minimal. Däremot samlar den ju smuts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.