ställde denna frågan under altaner och uteplatser men fick inget svar så jag provar här istället

Undrar om någon här vet om man kan lägga råspont på ett tak som bara har plasttak nu ?

Ca 20 kvm är altantaket och 2 tum 4 reglar i tak cc 60.

Blir ju ganska tungt med råspont kan jag tänka mig. Sen om det kommer det ner lite snö så blir det ju inte bättre.

Behöver man bygglov om man bara byter taket?
 
Spann på takstolarna... ??

I vilket fall tror så kommer det med största sannolikhet hålla. Råsponten bär ju av hela taket och hållet taket med snölast nu så håller det sen.

Kommer du lägga papp på råsp. sedan?
 
Vad menar du med spann?

Ja papp var det tänkt. sen isolera och gipsa invändigt

hela altanen är inglasad så jag vet inte om det hjälper med att isolera, Men man slipper oljudet när det regnar. Som det är nu så kan man inte sitta där när det öser ner
 
Jag är med på vad du menar med spann...bara jag som va trött... ca 3000 mm
 
2"x4" i taket håller aldrig! (jo, okej, det rasar inte in, men det kommer böja sig. )
Inte med snölasten som kommer. Taket kommer bångna.... Inte för att sponten är så tung, men du ska la ha nåt ovanpå sponten också? Tegel?

Tänk dig själv, varje kvadratmeter med snö på kan väga upp till 100kg. Säkert mycke mera. Tänk dig 0,5m snö ovanpå. Och så börjar det töa, och smälta..
45x95mm... Nä, jag hade aldrig gjort det.
Snåla inte.
 
Nä jag tänker inte snåla... Bara det att det redan finns ett plasttak redan. Så jag ville bara byta ut det så att man slipper höra regnet. Blir ganska omständigt att lägga på grovare reglar. Man kaske kan islorera och bygga ett innertak av något lätt material
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.