Ska måla om detta rummet och väljer mellan att tvätta och måla rakt på eller bara gömma det med heltäckningsmatta.

Någon som provat att bara tvätta och rolla med bra golvfärg som nu är några år in och vet hur det håller?

Anledningen till att jag vill snabblösa det är för att jag fick tillgång till mitt nya hus idag och detta rummet hade en ganska ny fin heltäckningsmatta, men som nu är borta. Vi vill flytta in så fort som möjligt så det lockar inte att stå och slipa det..
 
  • Ett rum med ett trätak, trägolv, stora fönster med mörka gardiner och en radiator under fönstret, sett från en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med trägolv, vitmålade väggar, och ett tak av träpanel. Ett fönster med mörka gardiner och en radiator syns vid fondväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med trägolv och trätak, en stängd dörr i trä och vitmålade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måla? Heltäckningsmatta?

Det är ju ett jättefint golv. Bara att flytta in.
 
När resten av forumet består av folk som vill ta fram gamla brädgolv oavsett skick, är det lite uppfriskande med någon som är tvärtom. Fast in med möbler och en rejäl matta (inte heltäcknings), så glömmer du bort din trägolvsallergi rätt snart. Om du vill flytta in nu-nu-nu är det fel tid att ta fram målarpytsen och fuska med förarbetet.
 
  • Gilla
Utomjordingen och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
...är det lite uppfriskande ...
Har du tid för att lacken ska hinna torka innan inflyttningen kan du mycket väl lägga på ett ytterligare strök. Det skadar inte golvet och kan bli lite fräschare att tvätta om lacken idag är sliten.

Jag hade i mitt 20-talshus lackad trappa och la på ny lack med kanske 5-6 års mellanrum just för att få bort hundhår och damm och underlätta tvätt. Att eventuellt slipa ner trappan överlät jag till nästa ägare 😉
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.