Har sökt runt i forumet, och det verkar finnas en mängd olika råd, både hit och dit, sedan en hel del erfarenhet. :S Plast eller nylon, släta eller vingade plugg, håller för massor, håller för inget, osv. Si och så mycket vikt, sedan kollar man tillverkarnas datablad om draglast och får helt andra siffror.


Det som ska upp i taket är följande: Projektorduk modell bättre, 28kg med motordrift, så inga övriga dragbelastningar än vikten. 1st hål i varje hörna, 4st totalt, 2660 x 70 mm avstånd mellan hålen.


Summan av allt var att jag åkte och till bauhaus som ligger närmast och köpte följande kombination av plugg och skruv på rekommendation:
* Thuresson plastplugg(polyeten) blå för betong - 10 x 45 mm.
* Skruv - 6 x 62mm platt 11mm skalle. Spånplatteskruvar mässing enligt produktlappen från vågen.
* Hål i taket, borrhammare och 10mm hårdmetall borr. Sugit ut damm ur hålen ordentligt efteråt, hade ingen borste som gick in i hålen...

Ett av hålen stötte vi dock på något järn i som inte heller metallborren bet på, så det blev bara en 45-50mm och vi tog dremeln på skruven. troligen inte hundra genomgående genom hela pluggen, men nära.


Taket är någon hård jäkla betong som krävde att polaren kom över med borrhammare för att ta sig igenom. Polarens borrhammare gick klart bättre. Även om den första borren blev typ platt. Jag hade till min tidigare duk kört med en clasohlson cootech 1050w slagborr (aka hemmafix skräp) och mycket mindre plugg, clas ohlson pluggkit (31-2815) och det var mycket onska, svett och tårar över det även om duken satt när väl hålen var klara. Thuressons pluggar verkar dock vara mycket tjockare i godset.

Enligt thuressons datablad ska blå plugg klara 90kg(dragkraft tak betong k25), enligt infotavlan på bauhaus 35kg(vikt i betongtak, skruv dia 5-7mm). 35kg känns väl någorlunda rimligt, men 90kg????


Jag bara antar att 3.75st skruvar, 0.75an i framkant, tillsammans klarar 30kg utan problem, men är man lagom nojig så är man... :blushing: Men vad skulle en realistisk max-gräns vara ovanstående och hur ska man tänka för framtiden, hur mycket vågar man chansa ? Eller är redan det jag gjort totalt overkill för 30kg?


Nätverk och foto kan jag, men jag har inte räknat på materialhållfasthet och friktion sedan typ '96 på tekniska linjen. Varför frågar jag, för att jag är totalt jävla nojig ibland och inte vill att dyra prylar ska komma ner från taket och landa på andra dyra prylar, typ led-tv, stärkare och högtalare och sånt.
 
  • Screen_Plugg_Skruv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screen_Mounting.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är bara övernojig, är betongen hård som du säger så trycker skruven ut pluggen rejält och det ramlar inte ner.
 
Rent spontant skulle jag säga att det inte är några problem alls, tillräckligt långa skruvar och schyssta dimensioner. Enda som jag kanske skulle ha gjort är att kört alligatorplugg med krage istället. Här kan du se lite utdragsvärden:
http://www.wgprodukter.se/links/02-01-GIPS-AlligatorMZK.pdf
http://www.toggler.com/pdf/alligator.pdf

Den är dessutom vibrationssäker vilket kanske kan vara bra med tanke på motordriften.


Ett annat tips om grejerna skall sitta en längre tid, kanske 5-10 år, är att skrapa ner all färg bakom plattan till betongrent och limma fast allt med PL400 (eller PL600 om du vill ha lösningsmedelsfritt). Då tror jag att du aldrig mer behöver oroa dig, förutom när du skall plocka bort plattan igen.
 
Tack för det Fozz/Helioz. Frid i sinnet är värt en del. Speciellt när det gäller en duk som Stewart Firehawk...

Fozz - Betongen är stenhård, kvällen började lida mot slutet så sista borrningen gick efter 22. Precis när vi var klara med sista hålet plingade grannen på dörren och undrade vad vi gjorde. Dånade tydligen inne hos dem då taket verkar vara väldigt solitt över hela vången. Alla vibrationer går raka vägen.

Helioz - PL400 skulle jag inte våga, speciellt då järnen skruvas fast i kasetten på ovansidan innan man hänger upp den. Så vi var 2 pers som höll 30kg kassett och en som kutade runt och skruvade. Att ta ner den med PL400 skulle kräva en arme :p Sitter nog tills den taken jag byter boende... 2-5 år max.
 
Ingen som har nån ide om sista frågorna... dels vad en realistisk max-gräns skulle vara för ovanstående och hur ska man tänka för framtiden, hur mycket vågar man chansa ?

Dels den om hållfastheten? Enligt thuressons datablad ska blå plugg klara 90kg(dragkraft tak betong k25), enligt infotavlan på bauhaus 35kg(vikt i betongtak, skruv dia 5-7mm). 35kg känns väl någorlunda rimligt, men 90kg????
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.