Håller på att renovera mitt badrum på ovanvåningen. badrummet är 3,75 på längden samt runt 1,60 på bredden. Träbjälklaget har ett cc på 60 som går på badrummets längdriktning. Eftersom jag tänkte ha ett hörnbadkar i måttet 1,50-1,50 så tänkte jag att det var bäst att förstärka reglarna där badkaret skall stå. Badkaret väger ca 100kg samt rymmer ca 300 liter och med två personer så är vikten uppe i ca 550-600kg totalt. Ovanpå träbjälklaget så har jag 22mm golvspånskiva samt armeringsjärn och en flytspacklad sula på ca 25-15mm tjocklek och klinker. Min förstärkning ser ni på bilden.
 
  • reglar.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte räkna på det, men ange även dimensionen på bjälklaget samt dess totala (dvs inte bara badrummets mått) spännvidd så får du nog lättare svar.
Har du hellimmat spångolvet och vad finns på bjälklagets undersida?

Dina kortlingar hjälper bara till mot svikten i golvspånet mellan bjälkarna, men gör nog inte så mycket för själva bjälklagets svikt som sannolikt är din största fiende, speciellt när du ska ha klinker som ytskikt.
 
Dimensionen på bjälklaget är 190*45. Spännvidden vet jag inte eftersom jag bara tog upp två golvskivor men husets bredd på ovanvåningen är ca 7m men jag förmodar att bjälkarna inte är så långa men är inte säker. Har inte hellimmat spångolvet där jag tog upp skivorna, trodde det räckte att skruva fast det i reglarna. Underlaget till bjälklaget består bara av några tunna reglar som takgipset är fastskruvad på. Kan nämna att när jag höll på att lägga kortlingarna så gick jag och hoppade på varje bjälke och kunde inte känna nån svikt på långa vägar, det var väldigt stumt. Tidigare stod där ett 1,60m långt vanligt badkar på badrummets längdriktning där jag har sågat upp golvskivorna. Sviktade inget då heller och då var där inga kortlingar.
 
Jag tror att det är ganska stor risk att det blir problem. Som acme säger så gör kortlingarna ingenting för bjälklagets svikt, de hjälper till med spånets svikt. Sen har du monterat ju monterat spånet fel, så du har i praktiken väldigt lite upptag av skjuvkrafter mellan golvbjälkarna och spånet, och du får inte hela den förstärkande effekt som du skulle fått annars. Har du åtminstone limmat skivorna mot varandra i spånten?

Om jag gjort detta hade jag reglat i till c/c 300, lagt golvspån, och spacklat ännu tjockare än du har gjort, kanske fem-tio millimeter till. Alternativt hellimmat en golvgipsskiva mot spånet innan flytspackling.

500 kilo är en ordentlig last på ett träbjälklag. Och det behövs inte mycket svikt för att plattorna ska släppa. Att det känns stumt när du hoppar säger absolut ingenting, det innebär inte att det inte sviktar en eller några millimeter när du slänger på ett halvt ton.
 
Förresten, när jag kollar noggrannare på bilden så ser det inte ut som du har lagt reglar under skarvarna där du kapat de gamla golvspånskivorna, alltså där gammal och ny skiva möts. Men det har du kanske gjort? Om du inte har gjort det är det bara att riva upp.
 
Då har jag problem. Kunde inte lägga nån regel ända in vid skarven beroende på att den andra bjälken låg ca 20-25 cm in under nästa rum. Jag kom inte åt att fästa ena sidan på balkskon då. Det jag förstår att jag borde ha gjort är att ha brutit upp hela golvet och reglat om. Men då hade jag fått kapa varenda skiva eftersom golvskivorna fortsätter in i nästa rum. Trodde i min dumhet att det skulle räcka med det jag gjorde. Inser nu att jag borde gjort på något annat sätt samt limmat fast skivorna. Hörnbadkaret är redan beställt samt klinker och golvvärme är på plats så vad gör man? Det kanske är lika bra att skippa hörnbadkaret och sätta in ett vanligt som inte väger så mycket eller är det också för tungt för min dåliga förstärkning? Känns som om jag har förstört hela renoveringen av badrummet nu.
 
Ajdå, du har kommit så långt. Men jag förstår fortfarande inte, har du alltså skarvat skivorna fritt i luften på vissa ställen? Det är gränsfall även utan den stora lasten du har tänkt ha. Men visst, golvgipset förstärker en hel del under förutsättning att du har hellimmat det med ett mineraliskt bundet formstabilt lim typ Ardex ardurit s48. Har du det..?

Jag tror verkligen inte att du kan belasta din konstruktion med så mycket som ett halvt ton utan att det blir problem. Skippa badkaret, eller riv upp och gör om är min definitiva rekommendation.
 
Har inte någon golvgips på golvspånskivorna utan bara ett armeringsnät samt en fiberförstärkt flytspackel som är på ca 25-15mm tjock. Kan bara skylla på min okunnighet samt att det stod ett badkar innan som vi använde utan några problem. Visserligen var det plasmatta på golvet under badkaret då. Funderar på om jag kan fixa problemet genom att ta väck takgipset på den andra toaletten på nedervåningen som ligger precis under där hörnbadkaret skulle stå och ta dit en riktig snickare som kanske kan hjälpamig. Är det en galen ide??
 
Just det, jag läste fel, sorry.

Men oavsett om du sätter dit badkaret eller inte så är spånskarvarna som ligger utan upplag nånting som jag tror att du verkligen måste åtgärda. Jag kan inte tänka mig inte att spacklet kommer hålla ihop den skarven på lång sikt.

Att försöka åtgärda detta underifrån är säkerligen billigare och enklare än att riva ut badrummet och göra om, men det är svårt att svara på hur pass bra det går att förstärka underifrån. Som sagt, jag tycker att du ska försöka åtgärda åtminstone den felaktiga skarvningen, men huruvida det går att få det så bra underifrån att det klarar ditt halvtonsbadkar vet jag inte.

Och boisare: Fan vad tråkigt för dig. Jag fattar att det här känns tungt när du lagt ner en massa arbete och pengar. :(
 
Har limmat och fäst upp reglar över skarvarna som låg fritt innan. Badkaret är på plats nu och har 8 fötter som fördelar vikten. Har bestämt mig för att chansa med badkaret ändå. Kanske dumt men jag tänkte som så att vikten på karet fördelar sig så pass mkt över ytan att det handlar om ca 60kg belastning per fot på en yta på ungerfär 1,5*1,5m med badkaret fyllt och med två personer i.
Vad tror du Jon h? Lär jag få uppleva gevalia reklamen på riktigt när badkaret rasar ner till första våningen...........
 
  • reglarna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badkaret.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ingen risk att bjälklaget inte håller, men det finns kanske en risk att det blir så mycket rörelser att plattorna släpper på sikt. Men i och med att du har fixat skivskarvarna så tror jag att det finns goda möjligheter att du aldrig får problem med det här. Det ser bra ut tycker jag.
 
Kapar den här tråden.
Vi har tänkt renovera badrummet på övervåningen till sommaren och tänkt sätta in liknande badkar som boisare. Det är träbjälklag som ska reglas 30 cc som vanligt sen klinkras.
Har inte tänkt på det innan jag läste tråden men räcker det eller måste jag förstärka ytterligare med tanke på vikten från badkaret ?
Badrummet är 4,5 ggr. 3 m.
 
Micke, det ska fungera med 30 c/c om bara bjälklaget i sig är korrekt dimensionerat och du utför resten på korrekt vis.
 
Vi får hoppas att det håller. Tror faktiskt att den flytspacklade sulan med armeringsjärn styvar upp golvet så pass mkt att det ska klara sig. Annars kan jag inte rekommendera att sätta upp ett så pass stort badkar på ovanvvåningen. Det var precis på cm att den gick upp för trappan så jag hade en väldig tur eftersom jag inte hade kollat upp trappans mått innan. Trappan svängde dessutom lite som gjorde det svårt.
 
Hur har det gått för dig boisare? Läser denna tråden och fick lite ont i magen där i mitten. Hoppas att det fortfarande håller för dig.

Jag håller på med en egen badrumsrenovering på övervåningen i trähus och står inför frågan om jag måste sätta tätare reglar än dom på cc 60 som nu ligger, eller om det räcker att köra golvspånskiva och armerat flytspackel för att kunna lägga klinkers utan att det spricker. Vad tror ni? Finns det något generellt svar eller beror det på mina förutsättningar?


Här är min tråd btw https://www.byggahus.se/forum/badrum/282270-nytt-badrum-ett-gor-det-sjalv-projekt.html


Hälsningar

Björn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.