Hej,

Jag undrar hur mycket altanen håller för. Jag är intresserad av ett spabad på ca 2x2 m som med vatten väger ca 2 ton.

Altanen är inte byggd med detta i åtanke men den kanske håller ändå. Det är paddad grusbädd under altanen. Den står på dels på berg, dels fäst i grundmuren och dels på betongplattor. CC där badet ev kan stå är CC30 med 45x220.

Altan under konstruktion med synliga träreglar och betongplattor som stöd, möjlig placering för spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har någon uppfattning om vad detta håller för?

Spontant tänkte jag att det borde vara lugnt. Men samtidigt är det svårt att uppskatta 2-3 ton. Jag bar precis in en murspis i delar som totalt vägde ca 500kg och tanken att sätta ut 4-5 såna klumpedunsar på en liten träreglad yta är trots allt ganska mycket.
 
Düsseldorff
Tveksamt. Det är långt mellan bärlinorna som det ser ut.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Tveksamt. Det är långt mellan bärlinorna som det ser ut.
Jag skulle uppskatta det till ca 2.5m mellan raderna av plattor. Den sitter förvisso även i berget på sidan men det kanske inte hjälper till tillräckligt.

Jag antar att man alltid skulle kunna öppna upp trallen och lägga ned några extra stödpunkter då marken redan är paddad.
 
Det är nog svårt utan extra stöd, men fördelen om du öppnar upp trallen för grundläggning, så kan du passa på att sänka ner badet, det blir lättare att kliva i och ur, och ser mindre ut
 
P Plutus skrev:
Det är nog svårt utan extra stöd, men fördelen om du öppnar upp trallen för grundläggning, så kan du passa på att sänka ner badet, det blir lättare att kliva i och ur, och ser mindre ut
Förstår hur du tänkner men jag lockas mer av att ha det ovanpå faktiskt. Jag vill ha möjligheten att ta bort badet eller byta utan att behöva göra om altanen då också.
 
Düsseldorff
Om du bestämmer dig för att göra om, lägg bärlinor cc50 så kan du vara säker på att det håller för badet, vattnet och 17 berusade personer som får för sig att bada samtidigt och dessutom hoppa i badet till rytmen av nästa sommars sommarplåga.

Och en bärlina närmre kanten, just nu är det för långt överhäng.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Om du bestämmer dig för att göra om, lägg bärlinor cc50 så kan du vara säker på att det håller för badet, vattnet och 17 berusade personer som får för sig att bada samtidigt och dessutom hoppa i badet till rytmen av nästa sommars sommarplåga.

Och en bärlina närmre kanten, just nu är det för långt överhäng.
Tänkte att det ska finnas lite utrymme vid överhänget att gå på runt badet så det tror jag inte behövs.

Ett gäng såna här och några extra plattor vore nog smidigt för att få korrekt stöd snabbt:

0010180A.jpg
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.