Status
Tråden går ej att kommentera.
Håller den utan läkt i tak mellan takstolar c/c 1200? Eller böjs den?
 
skrev samma fråga för en tid sen och då var nog svaret att den böjs.. beror också på din taklutning!
 
Vet inte hur mycket jag tillför, men jag har satt liggande panel (råspont 21mm) på cc1200 med 215mm isolering. Det funkade bra utan någon buktning på ca: 45graders lutning. Dock hade jag definitivt glesat om det var över 300mm isolering.

PS. Behöver du 400 i här i Skåne? Iofs var det s**ans kallt i vinter men då stog övervåningen utan något alls! Jag räknar "kallt" med att det räcker med 215 och många andra jag pratat med har i nybyggen endast 195)
 
Du kan lugnt göra som du tänkt.....

Stresstest:
Part1-SimulationXpress Study-Stress-Stress.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förskjutning:
Part1-SimulationXpress Study-Displacement-Deformation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


överkurs, säkerhetsfaktor:
Part1-SimulationXpress Study-Factor of Safety-Factor of Safety.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag räknade på 10N/m^2
 
Redigerat:
Toobster skrev:
Gullfiber kretsull I 26 kg/m3
Rockwool lösull 127-03 33 kg/m3
Ekofiber vind 32 kg/m3


[länk]
....och med 33kg/m3 blir det ~1,46N/m^2 på 400mm isolering/m2

Förskjutning:
Part1-SimulationXpress Study-Displacement-Deformation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


stress:
Part1-SimulationXpress Study-Stress-Stress.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
på landet skrev:
Vet inte hur mycket jag tillför, men jag har satt liggande panel (råspont 21mm) på cc1200 med 215mm isolering. Det funkade bra utan någon buktning på ca: 45graders lutning. Dock hade jag definitivt glesat om det var över 300mm isolering.

PS. Behöver du 400 i här i Skåne? Iofs var det s**ans kallt i vinter men då stog övervåningen utan något alls! Jag räknar "kallt" med att det räcker med 215 och många andra jag pratat med har i nybyggen endast 195)
Ändring. 3x95 blir det i 45 grader. Som jag uppfattat är det ok?
 
kamilenski skrev:
Ändring. 3x95 blir det i 45 grader. Som jag uppfattat är det ok?
Ja, och taklutningen gör att det blir ännu bättre, jag räknade på last rakt uppifrån...
 
Ändring. 3x95 blir det i 45 grader. Som jag uppfattat är det ok?
(fattar fortfarande inte hur man citerar genom att infoga text, men provar som ovan, om det inte funkar kan någon please berätta för en slow learner)

@ Kamilenski: menade du om 285mm isolering räcker? Visst finns det rekommendationer på 400-500mm vid nybyggnation, men jag anser att man måste väga in tillämpligheten vid renovering också. Min svärfar bygger nytt i Härjedalen och har 500mm i tak. Det förstår jag mycket väl då man har en längre perioder med -30grader och han bygger nytt, men i skåne där årsmedel inte går mycket under +10grader tycker jag det är overkill, speciellt om man har ont om plats och inte vill bygga in för mycket av sin övervåning. 285 räcker gott och väl enligt min mening. (ett annat tips är att sprutisolera, att jobba med flera skivor är överj*vulskt jobbigt, speciellt om du har ett äldre hur med inexata CC's.

Mvh,
//H
 
jag kommer sprutisolera knappt 40cm nu med tak på drygt 40 grader. Har oregelbundna takstolar (115-125cc) men funderar på att sätta lite stoppar i varje fack så isoleringen inte kan sjunka ihop för mycket..
 
på landet skrev:
(fattar fortfarande inte hur man citerar genom att infoga text, men provar som ovan, om det inte funkar kan någon please berätta för en slow learner)


//H
Tydligen gick det bra d^_^b

Det är inte jag personligen som ska isolera. Jag hjälper en ung vän med hans nybyggnation. Det gäller ett nytt Älvsbyhus som har inredningsbar övervåning. Ä-hus lämnade ett stor antal rullar 95mm isolering som borde ha lagts på golvet på övervåningen. För att uppfylla dom nya energikraven skulle man rulla ut 2x95mm. Eftersom övervåningen ska inredas tyckte vi man kan köra med den 95mm isoleringen.
Har funderat ut det enklaste och billigaste sättet att jobba med. Detta skulle innebära att första våden av isoleringen skall "dras" vertikalt. Andra horisontellt och tredje vertikalt igen.
Det kräver dock att salningen görs på ett sätt som möjliggör detta. Lösningen ligger i att sala på sidan av hanbjälke och stödbenet så att en spalt på 95mm bildas mellan salningen och takstolen. I stället för gips eller annat har vi tänkt oss spika på vanlig 21mm utepanel som ska målas senare. All installation av samtliga media skall ske i kattvinden. Själva taket på öv ska ha 5x95mm isolering. Vi får se vad dom på byggnadsnämnden säger...
 
H
cust3000 skrev:
....och med 33kg/m3 blir det ~1,46N/m^2 på 400mm isolering/m2

Förskjutning:
[bild]

stress:
[bild]
Stämmer inte. 33 kg/m3 blir 330 N/m3, blir 33N/m2 vid 10 cm.
vid 40 cm blir det 4*33=132 N/m2 eller c:a 13 kg/m2 vid 400 mm isolering.
 
Så här är det tänkt.
Väntar bara på klart signalen från ER och byggnadsnämnden :)
 
  • salning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
400 mm i ett snedtak är bra mycket för mycket. Det räcker med c:a 200 mm. I taket föreskriver de 300 mm för oss i södra Sverige. Viktigt är dock att växla isoleringen hor och ver så att man inte får några köldbryggor. La själv 120 + 45 + 45 i mitt snedtak och hade 17 grader som lägst i vintras och detta utan någon värmekälla på andra våningen!.
 
kamilenskiSå här är det tänkt.
Väntar bara på klart signalen från ER och byggnadsnämnden :)
Ser bra ut kamilenski. Håller dock med om att det är mycket isolering men snart är det väl byggstandard med 1m isolering :p . Missförstå mig rätt, om jag hade haft utrymme nog, alltså att det inte inkräktar på boytan alltför mycket, så hade jag tagit mer än vad vi har idag. OCH sprutisolerat, men det är en annan femma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.