Vad ska ett flexrör tåla egentligen, vilka krav finns?
Jag håller på med rördragningar för el i ett tillbygge och använder helst riktiga vp-rör men på några ställen är flexrör att föredra där det är lite knixigt.
För ett tag sedan behövde jag skaffa mer flexrör och kollade runt lite och fick se att Biltemas flexrör numera är godkänd för ingjutning... tänkte att då borde den vara stryktålig och av bra kvalitet och inhandlade därför en 50m rulle.
Den kändes ganska bra att jobba med, men när jag skulle spika fast några klammrar på ett jobbigt ställe så missades spiken och hammaren träffade på flex-röret som SPRACK SÖNDER i en massa små skärvor... Ofattbart...
Får ett rör för eldragning och som dessutom är godkänt för ingjutning vara så ömtåligt?
Provade igen på ett par andra ställen och jo, röret spricker sönder i småflisor hur lätt som helst med ett kort snärtigt hammarslag rakt på.... Nu var jag riktigt nervös över vilken dålig materialkvalitet det finns och provade därför att banka på ett vanligt vp-rör och på en bit flexrör av ett annat fabrikat som jag redan byggt in en hel del av.
Inga problem där - hammaren bara studsade på både vp-röret och flexröret, slår man riktigt hårt så blir de förståss tillplattade, men de spricker inte...
Det blev till att riva ner hela skiten, för sköra "glasrör" är jag inte intresserad av att ha inut i väggarna.

Den här rullen ska Biltema få tillbaka med ett och annat väl valt ord, men vilka säljer BRA flexslang av de vanliga konsumenthandlarna CO, Jula, K-rauta med flera?
 
Köpte 50m grå flexrör med kabel färdigdraget från Hornbach. Denna har man misshandlat en del och träffat med hammaren antal gånger etc utan några som helst problem...
 
Jag har upptäckt att CO slangen för ingjutning (de säljer 2 olika kvaliteter) är bra. Det går lätt att dra tråd i den också. Jag har visselrigen inte provat att slå med hammare på den, men den känns seg. Den är också avsevärt styvare och med tjockare material än den billiga kvaliteten.

När vi är inne på plastprylar av spröd plast så vill jag varna för dosor från byggmax. De har lite olika kvaliteter vid olika tillfällen. En av typerna de säljer är i lite matt gul plast, med vit ring för skruvarna. Den typen spricker för nästan ingenting. Satte ett VP rör som kom lite snett i den och dagen efter hade dosan spruckit. Bara för att beskriva vilken last jag utsatte den för. Vp röret var krökt upp vid taket, kom ned ca 25mm bredvid stosen till dosan, det var ca 50cm rak sträcka. Så 15mm böjning på 50 cm gav tillräcklig kraft för att spräcka dosan. Sedan undersökte jag fler redan uppsatta dosor, ett antal var spruckna.
 
hempularen skrev:
Jag har upptäckt att CO slangen för ingjutning (de säljer 2 olika kvaliteter) är bra. Det går lätt att dra tråd i den också. Jag har visselrigen inte provat att slå med hammare på den, men den känns seg. Den är också avsevärt styvare och med tjockare material än den billiga kvaliteten.
Tack, den ska jag gå och kika på, och jag tar hammaren med mig för materielprovning :D

hempularen skrev:
När vi är inne på plastprylar av spröd plast så vill jag varna för dosor från byggmax. De har lite olika kvaliteter vid olika tillfällen. En av typerna de säljer är i lite matt gul plast, med vit ring för skruvarna. Den typen spricker för nästan ingenting..
De skitdosorna har jag också erfarenhet av, tack och lov har jag inte hunnit montera några ännu. Köpte ett par kopplingsdosor för några månader sedan, tyckte de såg bra och rejäla ut och med små låstungor i muffarna och allting. Nu ser jag att de spruckit alldeles av sig själva, liggande ifred i en plastpåse... har tydligen blivit sådan påfrestning på materialet när skruvringen pressats i vid tillverkningen att det senare spricker. Jisses vilket skit...
Vill också varna för Cheapys blåa dosor, extremt ömtåliga och sprickvilliga.
Däremot är dosorna från Biltema väldigt hållbara, tror de tillverkas av Eljo fortfarande.
 
Kan instämma i att biltemas flex är skräp. Har varit med om att de går av utan att man ens utsatt dem för mycket påfrestning alls.
Har dock använt en hel del av biltemas apparatdosor och de är egentligen eljo. (Många av dem står det eljo i)
När det gäller biltemas dosor ska man dock komma ihåg att de inte är ihopbyggbara om man t.ex. ska montera en dubbelram, utan man måste bråka med dosskarvar isf. Missade själv detta vid ett tillfälle och var inte så glad på mig själv då...
 
Använde flexslang som legat ca 6 månader igår, spricker mycket lättare när jag kapar dem med kniven, jämfört med när den var ny, Inköpt på Harald Nyborg.

JAg gjorde ett litet snit ti slangen och böjde den, sprack nästan som hårdplast. Dock är den fortfarande seg när man böjer och spikar. VP-rör är alltid VP-rör....

/Henrik
 
PM Flex är mitt enda alternativ som flexslang. Man får vad man betalar för...
 
Vi kör också uteslutande med PM Flex. Riktigt bra.
 
Snailman
tommib
Inte just den där modellen men en av deras andra modeller har jag dragit med. Det är stor skillnad och jag skulle lägga de extra kronorna för PM flex.
 
Snailman
tommib tommib skrev:
Inte just den där modellen men en av deras andra modeller har jag dragit med. Det är stor skillnad och jag skulle lägga de extra kronorna för PM flex.
De verkar även sälja vita rör som antagligen är gjord av samma skit som biltemas vita rör (troligen pvc)

Så var de du köpte vita?
 
tommib
Nej, grå. Minns inte vad det stod på paketet tyvärr, det var några år sedan.

Har också slang i lite grövre dimension, 40 mm, från Hornbach. Inte jättenöjd med den tyvärr.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
Köpte Pm flex från Bauhaus, blir bara tre kronor dyrare med frakt än från elbutik utan frakt, så var en nobrainer.

Behöver lite dosor från elbutik / Hornbach och frakten på dem från elbutik blir billigare än om jag beställt även slangen från elbutik, då slangen är tung och har stor volym.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.