KristinaRT
Som det låter - hur hållbar är oimpregnerad plywood ute?
Måste man satsa på marinplywood för att kunna ha det ute (ej på marken), eller klarar vanlig billigare plywood att vara ute om man ytbehandlar/målar det :confused:
 
Det beror ju på hur utsatt för vatten plywooden blir.
I utsatt läge bör du välja marinplywood.
De är limmet som släpper annars.
 
KristinaRT
Tänkte bygga ett fågelmatbord och kanske några fågelholkar..... Målar självklart, men visst blir det stor exonering för väder och vind. Å andra sidan, håller det i 3-4 år är jag nöjd, sedan har jag nog töttnat och vill ha något nytt iaf :)
 
Brukar använda 12mm formplywood utomhus till lite olika konstruktioner, kostar ca 250:-/skivan för en 1200*2400. Håller garanterat i 3-4år men skulle inte välja det som sidomaterial i en holk utan som botten och tak.
 
Målar du kommer det att hålla dina önskade 3-4 år. Använd bra grund- och sedan täckfärg så har du inga problem. Målade träfasader ska ju hålla och håller längre än några få år. Har själv byggt ett utebord av limfog i furu, det är målat "runt om" och är inne på tredje säsongen – inga tecken på att färgen börjar släppa än eller andra problem. Det står oskyddat året runt och jag räknar med att det ska hålla minst lika länge till.

Lycka till1
Ronnie
 
AndersS skrev:
Brukar använda 12mm formplywood utomhus till lite olika konstruktioner, kostar ca 250:-/skivan för en 1200*2400. Håller garanterat i 3-4år men skulle inte välja det som sidomaterial i en holk utan som botten och tak.
Det var billigt. Byggmax tar 389 kr för formplywood 12 x 1200 x 2500. Eftersom jag har lite gjutprojekt i pipelinen är jag nyfiken på var du får den till det priset.

Bästa hälsningar
Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.