Hej.
Vi har köpte ett hus från 1910 med en underbar charm. Dock är underhållet lite eftersatt.
Huset har en boyta på 125 kvm.
Taket är i plåt. Stora falsade plattor som jag förstår det och av äldre datum. Vi har inte besiktigat huset ännu, men om det skulle visa sig vara problem med taket, vad kan det tänkas kosta att byta det inkl virke under osv. 200000? Mer med tanke på att det är lite vinklar och vrår?
Vad kan det kosta att ha en målare att måla hela fasaden? Färgen har släppt på sina ställen. 100000?
 
onödigt att byta tak då en plåttaksmålare kan måla det för ca 25000 kr. även riktigt rostskadade tak kan en profesionell målare behandla men de är svåra att hitta... tror inte du behöver punga ut 100000 för att måla om ditt hus. tippar på 60000 kr max. lita dock inte på mina beräkningar altför mycket eftersom min firma är endast verksam i finland :)
 
Om plåten är av äldre datum så finns det att ta av, om man säger som så.
 
Plåten är med all säkerhet 0.7mm, mot dagens 0.6mm.
Bara jobbet är rätt utfört och underhållet inte eftersatt så bör det inte vara några problem med plåten.
Sedan är ju skivtäckning snyggt och charmigt. Dock dyrt att nyproducera.
 
Eller den ''fattig-plåt'' som byggmax nu annonserar ut med 0,4mm. Kommer att bli hål i den direkt då rosten angriper. Nej tacka vet jag gammal hederlig plåt som är tjock och hållbar
 
Å andra sidan var plåten så tjock och hård att dom ibland inte riktigt fick till det riktigt bra. Är lätt att man klipper ur lite för mycket vid tvärfalser och liknande när man vet att man måste åka å hämta en slägga om man klippt bort för lite :) Tacka vet jag EMK (Extra Mjuk Kvalitet) 0.6mm :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.