Hej! Har en panna, Parca norrahammar, nora 318, 25 kw, från 1980. Finns i ett hus i norrbotten, 140 kvm, där jag f.n. bara bor i sommartid.
Senaste 10 åren bara nyttjat pannan som lite stödelning då som kallast. Kompletterats med elpatron. Hur rädd ska jag vara att pannan går sönder och börja läcka...när jag inte är där? Bor 100 mil från..
 
Till slut är pannan uttjänt men t.ex. cirkulationspumpen brukar haverera före. När pannan går med el-patronen så försvinner det tyvärr även mycket värme ut genom skorstenen. Nya pannor är mycket mer effektiva när man eldar. Om det finns pengar att investera skulle jag byta till bergvärme. Sedan ett villalarm som även övervakar temperaturen i huset med en larmcentral eller någon granne som kan titta till huset vid problem.
 
Tack för fina råd! Det kommer installeras en luftluftvärmepump så jag oxå får koll på innetemp. Lite väl dyrt med jord el bergvärme i mitt fall.
 
B bigipå skrev:
Tack för fina råd! Det kommer installeras en luftluftvärmepump så jag oxå får koll på innetemp. Lite väl dyrt med jord el bergvärme i mitt fall.
Hej! Llvp blir ett bra komplement, jag skulle även rekommendera elradiatorer för att säkerställa plusgrader. Om det är risk för längre strömavbrott så behöver du kanske hjälp av snälla grannar med eldning.
Var rädd om ”parcan” den är bra, min höll i i 65 år.
 
Hej! Tack för fina råd! 65 år👍bra veta. Har det eldats mycket i den under de åren?
 
B bigipå skrev:
Hej! Tack för fina råd! 65 år👍bra veta. Har det eldats mycket i den under de åren?
Hej! Föregående ägare eldade dagligen sen mitten på sjuttiotalet, jag har eldat ca 10 år sen jag köpte huset. Före sjuttiotalet vet jag inte tyvärr. Pannan var daterad 1954.
Jag bytte ut den 2018 pga läckage, fick tag på en från 1994, känner mig trygg med den, bara 29 år ung😀.
 
K Kling 1 skrev:
Hej! Föregående ägare eldade dagligen sen mitten på sjuttiotalet, jag har eldat ca 10 år sen jag köpte huset. Före sjuttiotalet vet jag inte tyvärr. Pannan var daterad 1954.
Jag bytte ut den 2018 pga läckage, fick tag på en från 1994, känner mig trygg med den, bara 29 år ung😀.
Hej igen! Med ”dagligen” menar jag då under den kallare perioden på året, ca september-april. Annars när behovet av varmvatten så krävs.
Bor i sommarstugan 4-5 månader/år.
Så då åker vi och eldar nån enstaka brasa när det passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.