Har köpt hem råspont för att lägga som golv på vinden i garaget. Nu har det visat sig att avståndet mellan de yttersta takstolarna är ca 1250 mm c/c istället för 1200 exakt. Råsponten jag köpt har en längd på 4785 exkl spont. Efter att ha kapat brädorna saknas det ca 3 cm på en ena sidan.

Frågan är nu för att få ihop längden utan att lägga på något extra på de yttersta takstolarna måste jag skarva hela vägen. Någon som vet hur hållbarheten är på råsponten? Fungerar det bra även om jag skarvar längderna även om de inte hamnar på takstolarna exakt i mitten även då spont och not saknas på vissa av brädorna?

Min tanke var att om jag förskjuter skarvarna och försöker ha så långa brädor som möjligt att brädorna borde hållas ihop på bredden där skarvarna hamnar utanför takstolarna.

Tyvärr får jag inte upp brädorna hela på vinden utan måste kapa upp dem först.

Några tankar och idéer?
 
Om jag förstod dig rätt så är det väl bara att skruva fast en till 45-a i de yttre stolarna så ligger du på 60 mm plus eller?;)
eller menade du att du kapat ALLA bitar till 1220?
eller vad menar du?:confused:
"byggare"
 
Jo, jag var också inne på att bara köra en extra bit på yttertakstolarna.

Den stora frågan är väl egentligen om råspont håller ihop även om man skarvar på icke fasta reglar och inte har not+spont i längsled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.