Jag ska demontera plankor som har varit monterade utomhus under många år. De är skruvade med spårskruv. Med mejsel är det tvärkört att få ur dem. Köpte en spårbit och provknackade med slagskruvdragare och det gick alldeles utmärkt. Fick ut fem skruvar på två minuter. Sen var biten propellerformad.

Finns det bra bitar att få tag på? Jag vet att det finns hårda lite dyrare bitar avsedda för slagskruvdragare, men jag hittar inga spårvarianter, utan endast stjärn och torx. Eller ska jag köpa en bra mejsel, kapa och fila till? Kommer det funka bättre, eller pajar den lika snabbt som en bauhausbit?

Tips emottages tacksamt!
 
S
du menar bitsar :wow:
borde finnas speciella starkare
 
Så kanske det heter. :) Jag har alltid tänkt att det kommer från engelskan och att bits är plural.

Hittade en som sägs vara lite tuffare än vanliga, av Wiha. Beställde ett par stycken jag ska hämta idag så får vi se.
 
Johey skrev:
Så kanske det heter. :) Jag har alltid tänkt att det kommer från engelskan och att bits är plural.
Märkligt nog blir plural i engelska ibland singular i svenska. Så ofta att det t o m är en skrivregel i svenskan med eget namn, sk kepsbildning. Exempel: keps (caps), muffins, chips, bebis, räls.
 
f91jsw skrev:
Märkligt nog blir plural i engelska ibland singular i svenska. Så ofta att det t o m är en skrivregel i svenskan med eget namn, sk kepsbildning. Exempel: keps (caps), muffins, chips, bebis, räls.
Och kex = cakes.
 
Tills motsatsen är bevisad fortsätter jag att tro att svenska singularformen av den utbytbara ploppen till skruvdragaren kan kallas bit.

Testade mina nya bitar igår och det funkar rätt bra. Har lyckats dra ut (eller av) samtliga skruvar jag gett mig på än sålänge. Första biten gick i smådelar på andra skruven, men därefter körde jag lite lugnare på avtryckaren och fick ut ett 10-tal utan att se en skråma på biten. Slagskruvdragaren däremot blir varm och luktar oroväckande kemiskt, så jag får nog ta det lite lugnt med den också.

Sen ska plankorna hyvlas och lackas, och därefter återmonteras med något helt annat än spårskruv! :)
 
S
Johey skrev:
Tills motsatsen är bevisad fortsätter jag att tro att svenska singularformen av den utbytbara ploppen till skruvdragaren kan kallas bit.

Testade mina nya bitar igår och det funkar rätt bra. Har lyckats dra ut (eller av) samtliga skruvar jag gett mig på än sålänge. Första biten gick i smådelar på andra skruven, men därefter körde jag lite lugnare på avtryckaren och fick ut ett 10-tal utan att se en skråma på biten. Slagskruvdragaren däremot blir varm och luktar oroväckande kemiskt, så jag får nog ta det lite lugnt med den också.

Sen ska plankorna hyvlas och lackas, och därefter återmonteras med något helt annat än spårskruv! :)
ja. kommer du till en butik och börjar fråga om bit och bitar. så kommer dom inte fatta.
är den ny kommer ju din maskin lukta.
är den av dålig kvalite kommer den lukta.
blir den riktigt varm så luktar den,
 
Det är en Makita, så någon slags kvalitet ska det väl vara. Den är väl något halvår, men jag har skruvat en hel del med den.
 
S
Johey skrev:
Det är en Makita, så någon slags kvalitet ska det väl vara. Den är väl något halvår, men jag har skruvat en hel del med den.
beror på vilken makita, finns olika varianter. all makita är inte kvalite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.