Har hållt inne med ett belopp nu i snart 3 år för några besiktningspunkter som SMV ej åtgärdat. Lessnde på det hela och åberopade att jag nu skulle åtgärda felen på deras bekostnad. Vilket jag nu får svar att dom pengarna jag håller inne med kan ej annvändas för det utan att jag måste betala in beloppet och sedan fakturera dom beloppet för åtgärderna.
Dessutom har jag krav på dom för ersättning för material och arbetstid som jag fick utföra pga vattenskada som orsakades av deras ränndalar och inkompetenta hantverkare.

Känns som att detta kommer sluta med en rättsprocess för att få ersättning för detta.

/Morgan Norberg
 
Vad har ni för avtal? ABS 05? Jag har aldrig hört talas om att det fungerar så som SMV hävdar, att ni först ska betala in alla pengar och sen fakturera och hoppas att ni får betalt. Då faller en stor del av poängen att överhuvudtaget hålla inne med pengar som säkerhet för att felen avhjälps.

Läs konsumentjänstlagen och villkoren i ert avtal och fråga gärna SMV var i avtalet eller konsumenttjänstlagen de hittar stöd för sitt krav.
 
Låter konstigt. Det är väl pga fel som man håller inne med "slut" pengarna? Om jag vore dig skulle jag ring avillaägarnas riksförbund och se vad deras jurister säger.

Betala inget ännu!
 
Det låter som smv försöker med ett fult trick för att slutligt blåsa dig.
 
Ja jag har fått den känslan att dom försöker blåsa mig. Har skickat mail där jag bestrider fakturan samt frågar till vilken grund dom kräver mig på pengarna. Har dock inte fått någon respons varken med läs kvitto eller svar från dom. (skickat till både byggledare samt ekonomiavdelning SMV).
/Morgan
 
ENtreprenören har 2 arbetsmånader på sig att åtgärda felen.
Om inget gjorts så får man använda de innehållna pengarna till att låta någon annan göra vid det som resterar (kan vara du själv om du vill och kan).
Du har ingen anledning att redovisa något av detta till entreprenören.
När det gäller läckan skall du hantera detta som ett separet garantiärende och du har rätt att få detta åtgärdat/kompenserat oaktat vad som gällde besiktningsanmärkningarna.
 
volvo skrev:
ENtreprenören har 2 arbetsmånader på sig att åtgärda felen.
Var egentligen finns det skrivet? På de arbeten jag varit på så har olika yrkesgrupper haft olika många och olika typer av svåra/lätta anmärkningar så det har varit väldigt olika när sluttid för det måste vara utfört. Vissa saker kanske inte kan åtgärdas pga leveranser osv. Jag undrar bara om det står skrivet någonstans att det är max 2 månader för hantverkare eller om det bara är en tolkning som gjorts i allmänhet.

3 år är ju garanterat för lång tid.
 
Har du skrivit avtal med ABS 05 så står det klart och tydligt i villkoren.

"Avhjälpandet skall ske snarast från det att besiktningsutlåtandet tillställs entreprenören och i vart fall inom två månader om inte särskilda omständigheter föreligger att förlänga tiden"
 
Ja precis....de där särskillda omständigheterna är det ju fri tolkning på..... ;)
 
Njej det är nog inte så fritt. Om en regel är att jobbet skall göreas snarast så innebär det att ex. brist på resurser (timmar) inte är ett giltigt skäl. Däremot så är ju vädret ett giltigt skäl om jobbet verkligen är väderkänsligt.

I min bransch (IT konsult) så är det vanligt att man har klausuler om "best effort" det innebär att man måste släppa vad man har för händerna och satsa företagets samtliga resurser (om det behövs) på att avhjälpa ett fel.

Så om du köar upp ett jobb som skall göras snarast så kan du ex. inte ta in några andra jobb innan du avhjälpt besiktningsanmärkningarna, och det gäller redan inom 2 månadersperioden.
 
Jodå....en sådan text som man kan tolka så kan man nog hitta ursäkter om man vill fast som jag skrev tidigare så är ju 3 år i överkant. I regel på de jobben jag varit på så är det skrivet av besiktningsman 1 månad och det är inte tolkningsbart, men sen är det ju ombesiktning och är inte arbetet gjort så blir det ett nytt datum men man får som entrepenör själv stå för kostnaden av besiktningsman.....för vissa företag kan det där fortgå i evigheter. På vissa mindre projekt och garantibesikningar brukar man själv få skriva under på att man fixat anmärkningen och lämna in.

Hur som helst, jag har aldrig arbetat efter/sett den texten irl i arbetet någonsin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.