Behöver dränera framsida och ena gaveln på vårt hus med källare som står i sluttning.
Vill göra vad jag kan för att hålla nere kostnaderna då vi a) inte har överdrivet med pengar och b) ska lägga en del av pengarna på att riva den gamla slitna altanen och lägga ett trädäck istället.

Har tittat på att hyra minigrävare och köra helt själv, men får villig erkänna att det känns aningen svettigt.
Vad kan man tänka sig att det tar i tid och timpris att låta en grävare komma och gräva upp?
Huset är kanske 9x6 meter och jag tänker att det borde räcka med att köra två sidor för den här gången.

Vi bor i trakterna runt Jönköping.
 
  • Gilla
Samuel E
  • Laddar…
Du kan absolut göra det själv, men det är tungt och kan bli väldigt stressigt om det börjar regna mkt, öppna schakt och flera dagar med regn = jobbigt..

Hur ser tomten ut? Har du bra med utrymme för att lägga uppgrävda massor åt sidan och göra säkra schakt? Tänk på att uppgrävd jordmassa tar väldigt mer plats än kompakt jord, så räkna med att köra bort något/några släp med jordmassor.

Hur djupt ner måste du? Misstänker du att du stöter på berg? (Mitt hus står på en bergsknalle som fick bearbetas för att få till rätt dränering)

Har du fall till brunn eller kommer du behöva pumpa dränvatten?

Slutsats vill du slippa stress låt någon annan, med goda referenser göra det annars ta hjälp av en kompis och kötta på.

Lycka till!
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Visst kan du hyra grävare och göra det själv, men det finns en hel del att tänka på innan du börjar gräva.
Jag hyrde en liten (1,5ton) grävare och satte igång. Då det är sand runt vårt hus, rasade massorna ner och "gropen" blev bredare och bredare. Det gjorde att skopan inte nådde ner till botten. Glöm inte att det blir ganska stora massor som ska få plats någonstans på tomten och ända finnas plats över för att manövrera grävmaskinen.

Mitt råd; Betala för att någon annan gräver, då kommer dom med rejäla maskiner och vet hur de ska hantera massorna. Sen kan du gå i gropen och pula med rör, mattor osv för att spara pengar. Därefter kommer grävaren tillbaka och fyller gropen.
Hos mig grävde dom på en fredag, jag fixade på lördag och söndag, på måndag fylldes gropen.
 
  • Gilla
Turbin och 3 till
  • Laddar…
Håller med, har du inte grävt innan, låt någon med större maskin gräva ur och återfylla. Resten reder du ut själv.
Men var beredd att stöta på andra problem som berg/bergmassor/skräp som återfylls med.

Med En stor maskin går det snabbar (tid är pengar när man jobbar själv) försök då även planera för framtiden när man har maskin där, byta inkommande vatten/avlopp ligger det i tidsplanen? Gräva för häck? Plana ut/terassera tomten? Gräva bort stubbar? Tänk några år framåt och passa på då du ändå behöver köra sönder delar av tomten och återplantera gräs/bygga ny terass.
 
  • Gilla
Ivar83 och 1 till
  • Laddar…
P pegasodavid skrev:
Visst kan du hyra grävare och göra det själv, men det finns en hel del att tänka på innan du börjar gräva.
Jag hyrde en liten (1,5ton) grävare och satte igång. Då det är sand runt vårt hus, rasade massorna ner och "gropen" blev bredare och bredare. Det gjorde att skopan inte nådde ner till botten. Glöm inte att det blir ganska stora massor som ska få plats någonstans på tomten och ända finnas plats över för att manövrera grävmaskinen.

Mitt råd; Betala för att någon annan gräver, då kommer dom med rejäla maskiner och vet hur de ska hantera massorna. Sen kan du gå i gropen och pula med rör, mattor osv för att spara pengar. Därefter kommer grävaren tillbaka och fyller gropen.
Hos mig grävde dom på en fredag, jag fixade på lördag och söndag, på måndag fylldes gropen.
Vad fick du ge i slutändan för grävning och återfyllning?
 
Kommer inte ihåg (var 8-9år sedan), men han grävde och återfyllde två sidor, tror det gick på runt 5-7K.
 
Jag vill minnas att min Dränering tog 4+4 dagar a' ca 6tim med en 10tonare, då var det erfaren maskinist som körde
 
Vi anlitade grävmaskinist och grävare (3 ton) för vårt hus, 21h kostade drygt 10000 efter rot (som då var 50%, idag hade det varit 2000 dyrare). Jag har inte full koll på vad det kostat om jag hyrt en grävare och grävt själv, men jag misstänker att det tagit betydligt längre tid än 21h, plus att jag tappat en tillgänglig arbetare till det övriga arbetet.
 
S
Fast det är inget rotavdrag på grävmaskinen.
 
Nej, för oss kostade maskinisten 500kr/h och grävaren 250. Kostnaden för maskinisten 10500 (5250 efter rot) och grävaren 5250.
 
Det låter ju som helt okej priser.
Är det bara jag som inte förstår hur det, om firman ska göra allt, plötsligt kostar 100 000 minst?
 
Det är för att det är fastpris, entreprenören kan aldrig veta vad som väntar under marken och drar till med ett pris i överkant för att täcka risken (och ibland mer därtill). Skulle du ta det löpande så skulle det i de flesta fall bli mycket billigare.
 
L Location skrev:
Det låter ju som helt okej priser.
Är det bara jag som inte förstår hur det, om firman ska göra allt, plötsligt kostar 100 000 minst?
Du kommer att först när du utfört allt jobb själv, och om du tar hänsyn till att en entreprenör vill även ha lön och är tvungen att betala ca 80% av vinsten i skatt.
Lycka till.
 
P pelen skrev:
Du kommer att först när du utfört allt jobb själv, och om du tar hänsyn till att en entreprenör vill även ha lön och är tvungen att betala ca 80% av vinsten i skatt.
Lycka till.
Kanske inte 80% i skatt men strax under 50%
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kanske inte 80% i skatt men strax under 50%
Du räknar bara inkomstskatten, lägg till momsen o F-skatten o slå ihop
 
  • Gilla
Joyn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.