Nu är bygget av vårt hus igång sedan ett tag och det återstår drygt 5 veckor innan det avtalade tillträdesdatumet. Det finns ett flertal anledningar till att jag inte tror att allt kommer vara klart till detta datum. Jag undrar därför två saker.

1. Hur mycket fel är acceptabelt vid slutbesiktningen?

Vi var och tittade lite på bygget idag och upptäckte en del saker som verkade vara fel.
T.ex. har golvet (ekparkett) lagts och ingen skyddspapp har lagts över det vilket gjort att det är smårepigt på vissa ställen och dessutom har målaren trampat i färg och därefter på golvet vilket lämnat avtryck (2 skoavtryck).
I badrummen har man börjat våtrumsbehandla väggarna men det finns fortfarande ställen där gipset är sprucket, skruvskallar är ej överspacklade samt till och med ett litet hål i ena väggen som inte är igenspacklat utan bara överstruket med våtrumsbehandling. Jag har dessutom sett att pappen som sitter mellan skarvarna i gipset ej går upp i tak utan slutar 10-15 cm under detsamma.
Eftersom vi valt att inte ha tapeter i de andra rummen, utan målat på gipset, är det viktigt med noggrann spackling på väggarna men på flertal ställen kan man se skruvhål och skruvhuvuden som sticker ut en bit för att inte nämna ojämnt placerade väggar (man ser var reglarna putar ut under väggen).
Jag vill inte ha ett slipat och rengjort golv vid inflyttning utan ett nytt. Kan jag kräva det? Kan jag dessutom kräva att väggarna rättas till och spacklas om? När vi flyttar till ett nytt hus som vi betalar en massa pengar för vill vi inte känna att saker är något annat än tiptop.

2. Hur mycket pengar kan vi hålla inne tills sakerna är åtgärdade?
Är det 10% av köpesumman eller kan vi hålla på mer? Till saken hör att eventuellt blir inte alla yttre arbeten klara i tid (t.ex. en mur), men i kontraktet står det att utvändiga arbeten ej ska utgöra hinder för tillträde. Undrar därför om vi har rätt att hålla inne pengar av den anledningen eller om vi avskrivit oss den möjligheten tack vare formuleringen i kontraktet?

Jag tänkte ta upp de här sakerna med entrepenören i veckan men vill ha lite på fötterna först.
Tacksam om någon kan hjälpa mig på traven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.