Hej,

angående panel + spottar i tak:
funderar på att be husbyggaren att dra kabel samt montera värmeskydden (pottorna) i våra tak. Planen är att själva sedan montera panelen samt - med hjälp av behörig elektrikerkompis - slutmontera spottarna. Är det möjligt eller slår deras elektriker, husfirman, bakut då? (lösvirkesbygge)

Vill inte föreslå något som är korkat... :p
 
Måste man verkligen vara behörig för att montera spottarna? De är väl 12V eller 24V bara, du har en trafo som går från 220V till 12V och sen kopplar in spotarna...

Men jag är inte elkille iofs, men det låter nästan lite väl om man måste vara behörig för en sån sak... Å andra sidan bor vi i Sverige så man kanske inte ska bli allt för överraskad...
 
Jag tror att du måste ha en elektriker, eftersom du drar så mycket ström i en 12v spot. Om man gör ett dåligt jobb på 12V så är brandrisken stor.

Egentligen så är det nästan farligare att hempula med lågvolt och höga strömmar än med 230V.
 
Vad jag försöker undersöka är ifall husbyggarnas elektriker kan tänkas lämna ett halvfärdigt jobb på det viset, jag menar om det är brukligt? Hittills har jag bara hört om "antingen eller" arbeten, alltså stommonterat och jag får ordna el-entrepenaden, eller nästan NF och de ordnar el-entrepenaden. Men jag vill helst att elektriker-biten blir nästan färdig så att vi kan sätta panel i både tak o väggar och sedan slutmontera spottar och vissa dosor (med en ny behörig elektriker då, jag kan visserligen själv men tänker ta en behörig polare iaf. så allt blir korrekt på papperet)
Innan jag tar den diskussionen med husbyggaren tänkte jag bara få lite kött på benen här för att undvika eventuella "dum-strutar" ;)
 
RilleRock
Vad står det i handlingarna?
 
Va? Vilka handlingar :surprised:

Jag har inte haft möte med elektrikern än, vill bara förbereda mig lite, men jag vill inte komma med några struliga ideer som är alltför annorlunda. Är nämligen helt borta när det gäller den yrkes-tekniska biten om el ::)
 
RilleRock
Du sa juh att du bygger lösvirkes?
 
Hej, jag kanske är lite otydlig, det är värmen isåfall...

Jo, vi skall - med största sannolikhet dra igång ett lösvirkesbygge i höst, men företaget vi valt fungerar nästan som modernare element-byggare, de fixar allt om man vill, men stannar också bygget där man vill ta över. Min undran rör just funderingar på när vi själva skall ta över, jag är ute i god tid bara  8)

de olika mötena med vvs, el, kakel etc. kommer igång nu efter semestern då vi också skall skriva kontraktet, och av andra har jag hört att exempelvis mötet med elektrikern brukar gå undan, bäst att fundera en del före tycker jag ;)
 
Men hallå! RilleRock har helt rätt när han frågar efter handlingarna.
Alltså... Alla arbeten utföres på någon form av entreprenad. Det är ju därför arbetarna du anlitar utför arbeten för dig. De gör det knappast för skojs skull.
Eftersom du bygger lösvirke så är det du som har bollen, handla upp det som du vill. Varje elentreprenör utför de arbeten som innefattas i SIN entreprenad.
 
Hallåja,

okej, jag skall försöka förklara en gång till. Jag är uppenbarligen mycket oklar, får väl skylla på att man är småbarnsförälder också

Vi har valt ett företag som bygger i lösvirke, de styr upp all upphandling med sina gamla väl beprövade hantverkare. De fungerar nästan som prefab-företagen gör med total- eller general-entrepenad (eller vad man nu skall kalla det). Vi har redan kollat runt och det går inte att slå deras priser i våran bygd. Kanon med andra ord!

Men, vi har inte haft några byggmöten med respektive hantverkare än, det kommer nu till sensommaren. Jag vet dock att allt arbete som detta husföretag styr upp skall ske i ett svep, de vill med andra ord inte komma tillbaka när vi sagt stopp och skall hugga i själva med golvläggning, målning etc.

Så... Det jag försöker fiska efter, eftersom jag har noll koll på elektriker-yrket, är om jag kommer att framstå som ett pucko när jag vill att elektrikern skall lämna kåken med en del "lösa trådar" enligt mina ideer ovan...?

Eller är det vanligt förekommande att en el-firma (husföretagets) gör en del arbete, varpå den blivande husägaren går in och "klabbar" lite, och en ny el-firma (då först anlitad av mig) går in och avslutar el-jobbet???

Det kanske är så vanligt att min undran bara är onödig...  då får jag be så mycket om insekt   ;D
 
Då får jag återigen påminna om att varje företag gör det som de är upphandlade att göra. D.v.s. handlar du upp att företag 1 endast skall dra kabel och sätta "burkar" så gör de det. De gör inte mer än vad som ligger i deras åtaganden. Att du sedan "handlar" upp firma 2 som färdigställer ser jag inget hinder i.
 
RilleRock
Du är inte alls pucko ;D
Bara undrar så man kan ge dig ett så bra svar som möjligt under dina premisser.
Trevligt med en kund som är ute i godtid och har lite kött på benen innan ett sånt möte.
Tror du kan få en mkt bättre slutprodukt om de märker av din kunskap.

Som jag förstått det så:

Vill du ha elfirma nummer 2 för att du själv skall kunna spika fast panelen och sen färdig ställer de resten?
För att tjäna pengar jäntemot byggfirman som "slipper" sätta dit panelen?
Korrekt?

Det finns ingen möjlighet att sluta ett avtal med elentreprenören så du har samma hela tiden?
Det skall nog gå bra.
DOCK kan du då ev få vänta mer än du behöver om du inte sätter ett exakt datum när de skall återkomma men då MÅSTE du vara klar annars får du betala tiden samt ev vänta länge till de får en lucka igen.
Men det lär bli billigare än att du skall ta dit en annan elfirma.
Även om byggaren blir klar och inte vill dit igen är det inte fel att ha samma elgubbe som vet hur allt står still och vad du vill ha?
Oavsett så MÅSTE du vara övertydlig i dina beställningar så det inte hamnar "mellan stolarna" dvs ngt missuppfattas så du står där utan att ngn vill ta tag i det utan extra pengar.

En annan sak du skall vara väldigt observant på om du tar dit elfirma nummer 2 är att elfirma nummer 1:ts garanti faller om ngn annan är inne och "rotar" i deras anläggning.
Var noga med att alla parter vet om det SAMT godkänner detta.
 
Hallå igen,

nu börjar det likna nåt. Precis vad jag behövde höra :)

Allt är korrekt uppfattat nu. Så om jag fårstått saken rätt så gör jag bäst i att "deala" med el-gubbe 1 om att komma tillbaka. Då blir garantin, arbetet samt min ekonomiska sits den bästa. Skall kolla detta ordentligt när det är dax för el-möte. Några bekanta som byggt med samma företag var väldigt nöjda med el-entrepenören och sa att deras elektriker var flexibel. Det låter ju lovande. Jag skall även inför mötet skriva ner tydligt vad jag isåfall vill ha färdigt före - respektive efter - jag själv har tagit på blåstället.

Tack till RilleRock
:D
 
RilleRock
Pedda_P skrev:
Hallå igen,

nu börjar det likna nåt. Precis vad jag behövde höra  :)

Allt är korrekt uppfattat nu. Så om jag fårstått saken rätt så gör jag bäst i att "deala" med el-gubbe 1 om att komma tillbaka. Då blir garantin, arbetet samt min ekonomiska sits den bästa. Skall kolla detta ordentligt när det är dax för el-möte. Några bekanta som byggt med samma företag var väldigt nöjda med el-entrepenören och sa att deras elektriker var flexibel. Det låter ju lovande. Jag skall även inför mötet skriva ner tydligt vad jag isåfall vill ha färdigt före - respektive efter - jag själv har tagit på blåstället.

Tack till RilleRock
:D
Helt klart skall du göra så!
Det tjänar alla på.
Framförallt du.
Du får det billigare, snabbare samt en bättre produkt då samma "kille" vart där hela tiden.
Nu utgår jag ifrån att firman anlitar ett riktigt proffs och ingen billig tattarfirma :)
Sen skall du inte vara rädd för att fråga om just hur belysning etc skall placeras.
Även om du har din vision klar så är det aldrig fel med lite tips då vi "proffs" ser helheten innan allt är färdigt.
Det kan spara dig både tid=pengar samt få en bättre slutprodukt då duktiga erfarnare elektriker även för jobba som "elkonsulter" då mkt i dagens läge för man lösa på plats :)
Men sådant skall diskuteras innan arbete startat så man kan jobba effektivt utan frågetecken.
Är du oklar blir det dyrare för dig.

Tack själv och lycka till. 8)
Skriv hur det går och om du vill ha mer hjälp.
 
Kanon! Tack! Det här skall nog bli bra :)

Otroligt vad det här forumet har givit mig bättre nattsömn under de här fyra månaderna som vi hållit på och projekterat vårt nya hem. Heja Byggahus.se och alla medlemmar!!! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.