Är det någon som kan ge mig bra synpunkter till varför man måste ha en groventré i tvättstugan.

Enligt min mening blir hallen en form av "finingång" som nästan bara används när det kommer "finare" gäster. När jag hälsar på mina vänner med nyare hus så går jag alltid in genom tvättstugan. Hur tråkigt som helst!

Det måste ju vara ett enormt slöseri med kvm att ha en "finingång" och en "vardagsingång"?
 
Låter knepigt att låta vännernba trampa in genom groventrén  ;).

Jag har groventré för smutsiga hundtassar & (förhoppningsvis) leriga barnbarnsstövlar  ::).  Praktiskt även när man trädgårdsjobbat. Men huvudingången kommer att användas i första hand. Jag har levt utan grovingång under ett antal år och har saknat denna möjlighet.

"Finingång" låter för mig som något mycket gammaldags!
 
Har haft hus där (nästan) alla besökare kom in genom groventrén och tvättstugan >:(. Anledningen till att de valde den vägen var naturlig; närmaste vägen in. Inte kul dock att (se dem) kliva över hockeyutrustningar på tork, arbetskläder, skor etc.

När vi nu bygger blir entrén den naturliga ingången och grovéntren ska förhoppningsvis fungera som just groventré ::)

//Marge II
 
Vi använder mest grovingången eftersom vi har två små barn. Praktiskt när man har trädgård också. Det blir att sopa grus och sand ofta där! Den andra ingången används alltid av gäster, och av en och annan granne som tittar förbi. Sen har vi en till ingång från vardagsrummet, där det alltid hamnar en massa gräs på sommaren - av en underlig anledning ::)

Pernilla
 
Vi har också en massa gräs i vardagsrummet eftersom ungarna och närmaste familj tar altanvägen i huset. De andra tar en vanliga entreen och slipper grovingången och tvättstugekaoset vilken vi bygger på just nu. De "finare" besökarna och de som inte har varit härförrut springer nog mest runt på gården och undrar var de ska någonstans eftersom vi har ännu en ingång som förvillar.

"Ingångslotsning" kallar vi det när vi får gå ut och hämta in dem ;)
 
Vi skulle inte klara oss utan groventré med inbyggd hund/leriga galonbyxor/stövlar-dusch! Men denna entré ligger så pass till att ingen annan än vi går in där, den vanliga entrén använder vi och andra i normala fall. I vårt nya hus kommer dessutom groventrén ligga på nedre plan, dvs sluttningsplanet, där den största delen av tomten ligger. Entréplanet har då endast EN entré, dvs huvudentrén, så gäster kan liksom inte gå "fel".

Däremot är det viktigt att inte ha groventrén i samma utrymme som tvättstugan, tycker jag! Tvättstugan ska ju vara REN, medan groventrén tenderar att bli lite smutsigare.
 
Vi använder groventrén som "hall" där vi har rejäla garderober med förvaring för kläder och skor. Eftersom vi har en öppen planlösning med trappa till övervåningen alldeles innanför ytterdörren är det skönt att inte dra in grus och gräs den vägen och man slipper också en hall som är fylld med skor och kläder. Barnen och deras kompisar springer in och ut genom groventrén men andra gäster och grannar använder den "vanliga" entrédörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.