Vårt hus har en källare och entreplan ligger 5 trappsteg upp från marknivå.
Jag vill bygga ut med en hall/entre och funderar på om man kan bygga denna på markplan och inne i hallen ha en trappa upp till resterande hus. Ser detta helt knäppt ut, tro?
 
Knäppt och knäppt, jag är uppvuxen i ett sådant hus. Det ska däremot sägas att trappan upp från entrén till hallen blev en samlingsplats för allsköns skor, väskor och andra prylar och det kanske inte är det man eftersträvar.

Passar det inte att ha trappan utomhus?
 
Det behöver inte alls vara så knäppt, varken utseendemässigt eller funktionellt sett. Tvärtom tror jag man kan göra många roliga lösningar på det.
 
Det kan se välkomnande ut om den utformas estetiskt.

Det gäller väl alla trappor ... grejor som väntar på att förflyttas upp/eller ner ... Befinner sig trappan utomhus lyfter man väl bara in det i hallen och orsakar lika mycket snubbelplats som om de ställs längs sidan i en trapp?
 
Hade liknande i vårat förra hus, tycker det fungerade bra och den stora fördelen var att det inte drogs in så mkt grus och skräp i resten av huset.
 
Med tanke på handikappskrav hade det nog inte godkänts vid ett nybygge, men kanske det är OK vid ombyggnad?

Dubbelkolla vilka regler som gäller vid ombyggnad. Även om det inte innebär någon egentlig skillnad mot idag är det aldrig fel att kolla upp redan på ritningsstadiet vad som gäller.
 
Att ha entre och hall för kläder och skor i en lägre nivå än resten av huset är ju en del av t.ex. Japansk kultur. Nu har de inte fem trappsteg, men jag gillar iden och ska försöka få in den i vårat hus som vi skissar på.

Det hela handlar nog mer om vilka proportioner du gör det i. Om du gör entren liten och trappen smal så kommer det ju att se heltokigt ut och kännas som man klättrar in i huset. Men har du en hyfsad entree och en bredare trapp så tror jag det blir välkomnande. För att inte tala om det praktiska att det blir mer naturligt att ta av sig skorna innan man går in och skitar ner i resten av huset :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.