Hej alla där ute,
Är på sluttampen med renoveringen och nu är det lister som ska på plats. Jag har lyckats med att kapa mallar till inner och ytterhörm för hålkälslisterna som ska upp i taket, lite klurigt men det gick till slut.

Nu till den riktiga utmaningen. Hålskälslister som ska mötas i inner+ytterhörn+taklutning+horisontell. Se bilder. De horisontella hamnar på två ställen, den man ser på bild och på motsvarande sida där innettaket möts.

Tänkte att jag först kapar ytterhörn och innerhörn "som vanligt" och därefter ett andra kap som är taklutningen. Eller ska jag göra tvärtom? Tänker jag rätt eller helt galet nu?

Mvh
 
  • Hand håller en listmall mot takhörn för att passa in hålkälslist, med anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av rum med ej färdigställd taklist i mötet mellan vägg och sluttande tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att kapa lister rätt vid snedtak är den största mentala utmaningen en man ställs inför någonsin. Lycka till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krumsaxa och 8 till
  • Laddar…
Listen från helvetet. Våga vägra hålkälslist, de borde förbjudas. Lös dina bekymmer med fog/spackel och måla.
 
S
Du måste såga båda vinklarna samtidigt, compound angle( vet inte svenska ordet), men det kan bli bekymmer om sågen bara går att vinkla åt ett håll.
Fast nu när jag kollar på bilden igen så ser det svårt ut eftersom du har olika lutning på väggarna. Såga ytterhörner som vanligt ytterhörn och sen figursåga och bakskära innerhörnet kanske är bäst.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Tack för svar, jag ska försöka mig på detta lite senare. Får se om jag kommer på något smart. Än så länge är det paus :)
 
Nobelpriset i fysik om du lyckas med det där! :rofl:
 
Jag har varit vid samma frontlonje och krigat. Får man bara ihop det så är det väl värt besväret.

Det första jag tänkte när jag såg bilden var att man sätter listen som om taket vore i våg. Det som blir lite skumt är ju den horisontella snutten som kantrar ut i rummet istället för att ligga an vägg och tak som tänkt. Vet inte om förklaringen är begriplig men du ska vrida ditt testhörn på bilden 30 grader vänstervarv :)
 
OT
Det där är väl ingen hålkälslist.
De ser ut så här:
LL022a.jpg

Den visade är väl snarare en "svanhalslist":
Z3U3LV05u1-1.jpg

Men, med en bra kap/gersåg och mycket mjukfog skall det nog gå vägen!
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Det där går att lösa. Det är inte ens speciellt svårt. Betrakta taket som om det vore i våg. Då har du den korta delen av väggen som lutar, hänger ni med? Den delen av väggen går att göra rak med en trekantig list, eller hur? Då är det ju bara ett vanligt tak kvar. Tänk bort trekantslisten igen. Det blir ingen skillnad, eller hur? Såga, förkroppa, och spika fast. Klart!
 
maah maah skrev:
Nobelpriset i fysik om du lyckas med det där! :rofl:
Hahaha
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OT
Det där är väl ingen hålkälslist.
De ser ut så här:
[bild]

Den visade är väl snarare en "svanhalslist":
[bild]

Men, med en bra kap/gersåg och mycket mjukfog skall det nog gå vägen!
Visst är det så, båda slutar på -list iaf :p
 
Såhär hoppas jag det ska bli till slut iaf. Samlar på mig info från överallt. Testat såga några bitar men det blir inte riktigt bra. Vinkeln mellan tak och väggsnutten på höger och vänster sida om den gör ju att listen hamnar fel och inte på sina tänkta ytor som ska möta vägg/tak om ni är med på hur jag tänker.

Ska nog köpa på mig ett lass med mjukfog
 
  • Illustration av kronlister i ett hörn med numrerade instruktioner för montering vid tak som lutar 20 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är listen mellan hörnen 16 och 17 som är svår. Där får man försöka såga och hyvla på baksidan av listen. Har man otur måste man ta så mycket att det inte blir något kvar av listen. Men listen mellan 14 och 15 är egentligen inga konstigheter.
 
Det kan inte fungera. Listorna är gjorda för att sitta i ett rätvinkligt hörn. Den engelska bilden du visade sist använder sig av vanliga geringssnitt som i ett rätvinkligt hörn. Där mellan 14 och 15 funkar det och listen täcker ihåligheten mellan sig och det horisontella hörnet. Men på den högra sidan blir det pannkaka.
 
Jag tänker mig att du måste få till en som jag tror kallas för "Bullnose" för att få till det där - Både i inner samt i ytterhörn... typ det närmsta jag kunde hitta;

c9.jpg
c14.jpg

Finns en hel del info på nätet när man söker på ord som "Crown Molding" "Sloped celing" "Outside Corner" osv... inget som löser ditt problem på direkten men borde gå att få till kan jag tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.