L
Hej alla glada,

Här är en som är butter.

Kom just på att hålkälen som jag slösat tid på inte bildar en 90-graders vinkel på baksidan som denna:
Hålkäl med en faskant som inte bildar 90 grader på baksidan, kräver speciell kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den varianten har jag använt tidigare och kan rå på.

Men nu råkade jag ut för den här avarten istället:
Snedskuren hålkälslist med ojämn baksida och tydliga träådringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera att av baksidans två fassidor kan bara en ligga kloss an mot underlaget - den andra måste ställas i vinkel.


Mina frågor är:
Är det mot väggen, som bilden ovan antyder, som man ska lägga kloss an? Och alltså låta taket få den snedställda kanten?

Kapar man på samma sätt som vanlig hålkäl - alltså ställer den i kapen/gersågen på det sättet som den ska fästas upp?

Jag har den otacksamma uppgiften att skarva på en befintlig hålkärlslist (som jag inte vill bryta bort eftersom den gör krångliga krumbukter i andra änden som att vika av rakt uppåt i ett trapphål.) Påskarvningen med raka snitt längs en raksträcka gick ok - men nu när jag är i hörnet så får jag inte ihop det - den vanliga kapmetoden stämmer inte (jag ställer hålkälet med den faskant som jag vill lägga kloss an mot väggen nu kloss an mot anhållet i gersågen och kapar den första 45 grader åt vänster och den mötande biten 45 grader åt höger.) Men inte blev det rätt.

Hur i fridens gör man det rätt? Måste denna "förkroppas" som det heter - alltså snidas till för att fås ihop?

Och varför finns sådan hålkäl parallellt med den med 90-graders baksida?
 
Inte så att du har råkat plocka 135graders list för snedtak?
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
L
Där sa du nåt - det hålkälet är alltså för snedtak!

Saken är den att det är sådan som sitter uppe här redan av någon anledning - och det är inte snedtak -så jag har kört vidare på de bitar som fanns kvar i brädhögen i verkstan. Men då blir det ju inte lätt att få ihop i hörnen - de har lyckats med det sedan tidigare här (jag bröt bort och flyttade en vägg och ska nu upp med listerna där jag brutit) men det verkar ju vara ett hemskt pyssel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.