Hej!

Vi har en yttertrappa i trä i norrläge och vi bor ganska fuktigt nära en sjö. Trappan är ett av okänd ålder.

Problemet är att den blir väldigt hal av mögel på hösten och av is på vintern. Vad är det bästa sättet att åtgärda detta? Vi har försökt med mögelgift och att göra nya skåror med slippapper, men det blir inte bra ändå.

Jag funderar nu på att lägga över nät, men det är ju inte så kul på sommaren när man går barfota, och ser inte så kul ut heller. En annan variant kanske är skårat trallvirke?

Tacksam för tips!

Petter
 
Inte det svar du vill ha men... Gör en i annat material än trä. Trevligt litet projekt nästa sommar ;)
Tills dess: högtryckstvätt.
 
Vi har en sluttande ramp med räfflad trall, räfflorna hjälper inget tyvärr.
Förra året så skruvade jag dit aluminiumprofiler och det gör väldigt stor skillnad. Kostade drygt 30:- st för enmeterslängder på Hornbach har jag för mig.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KarlZaf och 1 till
  • Laddar…
Jag lägger en matta på min utetrapp på vintern, då ligger sanden still och skadar inte träet.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Stort tack för alla svar!

Alu-profil verkar väldigt spännande att testa. Bra att få veta att det räfflade virket i sig inte hjälper något.

Tack igen

Petter
 
Hej igen!

Vi kom på att testa vanlig halkskyddstejp och köpte sådan på Biltema. Vi ska klistra på den på trappstegen när det blir lite varmare så att klistret fäster. Så får vi se...
 
Hjälpte det? Min kompis har också en hal trappa men han fick de här halkskydden uppsatta för någon vecka sedan.
 
  • Hal trappa med nyinstallerade svarta halkskydd monterade på trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MissAnpassad skrev:
Jag lägger en matta på min utetrapp på vintern, då ligger sanden still och skadar inte träet.
Jag gör samma sak. Lägger ut en trasmatta på trätrappan och framför ytterdörren under den korta tid halkrisk finns. Ytterligare en fördel är då man använder bråddar som annars skulle förstöra träet.
 
En trasmatta ligger still, har man tur så fryser den fast i träet i någon månad.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
I går hände det!
Vår utetrapp till vinden blir beväxt av alger, väl gödslat av hönsen, som gärna springer upp där.
Solbelyst trätrappa på utsidan av ett vitmålat hus leder upp till vinden men synliga alger och möjlig halkrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halkade och gled ner6-7 trappsteg. Reste mig med möda och halkade ner resten. Faen vad jag slog mig :cry:
Har nu köpt halkskyddstejp som jag skall försöka få fast på något sätt.
Kanske slipa rent (om det blir torrt någon gång), klistra och lite rf häftklammer?

Och så som en liten muntration en gåta:
Vet ni vad det vita i hönsskit är?

Svar:
Också hönsskit :rofl:
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Halkskyddstejp från Netto har jag använt med framgång. Den har suttit där i tre år nu. Dock måste trappan vara torr vid appliceringen.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.